Thursday, August 29, 2024

تاریخ بنای تخت جمشید را حضرت عبدالبهاء بطور دقیق و با بیان فصیح، توضیح میفرمایند

 Zia Jaberi

🍀🌿🍀



بیان از حضرت عبدالبها بمثابه این است که حضرتشان همیشه در ایران بوده اند  ، در صورتی که ایشان در سنین طفولیت همراه با خانواده و پدر خود از ایران خارج شدند و هیچوقت به ایران برنگشتند ، اما تاریخ  بنای  تخت جمشید را   به این  دقیقی و فصاحت بیان داشته اند  که در هیچ  تاریخی  ذکر آن نبوده است … !  


به مناسبت  شیراز  و  تخت جمشید ... 


بیانات مبارکه حضرت عبدالبهاء به اختصار .


هیچ عمارتی نیست که  آخِرالامر  بابش بسته نشود . 

آن تخت جمشید به آن مفصّلی خراب شد و منهدم گردید . 

دیگر این عمارات که هیچ است . این که میگویند این عمارت را جمشید ساخته ، بیخود میگویند ... تخت جمشید بِنای گشتاسب  و بنای اسفندیار  و بِنای داراب است . این بنیان را  اینها گذاشته اند . امّا حقیقت خیلی تفصیل دارد .... این عمارت در دامنه کوه ساخته شده  و چند طبقه دارد . در جلو آن سدّی بِناء کرده اند که ده ذرع بلندی آن است . دو پله دارد . یکی از یمین  و یکی از یَسار . این پلکانها  60  پاست . ... و این پلّه ها چُنان ساخته شده  که انسان  پایش خم نمیشود . اسب  به کمال آسانی  بالا  و پایین میرود . چون به بالا رسیدی ، صُفّه  در آن جا دیده  میشودb که ( 470 )  ذرع طول آنست  و  ( 290 )  ذرع  عرض آنست .  صفّه بسیار بزرگیست . گشتاسب  بالای  این صفّه ، دری ساخته است . چهار پایه گذاشته است . روی چهار پایه ، چهار حیوان است . تن حیوان ، شکل گاو است . سر ، سر انسان ، پر دارد . پشت این صورتها پایه را بلند کرده اند به قدر ۹ ذرع .  این دالانی است که از آن داخل صفّه که ( 40 )   ستون داشته ، میشوند .  این عمارت را  گشتاسب  مباشرت کرده ، اسفندیار  اکمال کرده است . به همین طور  این جا هم  پلّه ها   کوتاه . آن بالا که  میرود عمارت  ( 40 ) ستون است . ستونها بسیار بزرگ و بلند . آن یکپارچه نیست ، سه پارچه است . ولی چُنان  به همدیگر  التیام داده اند  که درز  ندارد .   بعد از آن عمارت ( 40 )  ستون میرسد  به عمارتی که  داراب ساخته است . اتاقهای مفصّل دارد . مثلاً  دروازه اش  سه سنگ است . دو عمود بزرگ دارد  و یکپارچه سنگ  دیوارهایش از سنگ تراشیده شده  که الی الان  مثل آیینه میدرخشد .  یک لَطافتی دارد که صورت انسان  در آن پیدا میشود . امّا حیف که  خراب شده است . اغلب ستونها  افتاده ،  از  ( 40 )  ستون ،  ( 13 ) ستون ایستاده است .

غیر این عمارت  ( 40 )  ستون ، یک عمارت دیگر است  که  ( 100 )   ستون  داشته است . خیلی مفصّل ... از این که  انسان میگذرد  رو  به بالای کوه  میرود  و در آن قلّه کوه ، یک  دخمه ایست . این جا هم  بیرونی اش  با ستونها ساخته شده است . بعد از این ایوان ، دخمه ایست  که اموات را  میگذاشتند .

دیگر این که بر دیوار این عمارت ، صورتها کنده اند . مجسّمه از خود کوه درآورده اند . در عمارت گشتاسب ، دو طرف پلّه ، خیلی عکسها  تراشید شده  و سنگهای عمارت بِنای گشتاسب  هر یک  ( 2 ) ذرع طول  و عرض دارد  و بر دیوارهایش  خیلی صورتها حجّاری کرده اند . صورتهای پادشاهان و سپاهی که یکی سپر  در دست دارد . دیگری نیزه  در دست  و همچُنین صورت دهقان ، صورت اصناف  و کسبه  و خطّ میخی  بر دیوار  این عمارت است .... خلاصه  به خطّ میخی  نوشته است  که بانی این عمارت کیست ..... فِی الحقیقه چه آثاری ایران داشته است . عجب تمدّنی داشتند . دولت فُرس  به روی همان  سنگها نوشته اند که  ( منم داریوش ، پادشاه  پادشاهان .  به معاونت  اورمزد این عمارت را  ساختم  و ممالک ایران  و مصر  و یونان و هندوستان  و سائر ممالک  که اسم آن را میبرد ، تسخیر نمودم  ) ..... امیدوارم که  دوباره  ایران بهتر از  اوّل بشود . 

در تخت جمشید ، یک مشرقُ الاذکار عظیمی بسازید . تخت جمشید معمورتر از اوّل بشود . به همان اصول قدیم بسازند  و یک  مشرق الاذکار  بِناء کنند ...


صفحه ۵۰۲  از کتاب  رحیق مختوم  جلد ۲


🍀🌿🍀



No comments:

Post a Comment