Friday, November 15, 2013

شهادت حضرت سيد الشهداء بدست شمر بن ذي الجوشن و نقش پليد ابن زياد و عمربن سعد در آن فاجعه عظمي.


 شهادت حضرت سيد الشهداء بدست شمر بن ذي الجوشن و  نقش پليد ابن زياد و عمربن سعد در آن فاجعه عظمي.
ذي الجوشن، لقب پدر شمر است و به معني صاحب زره است، نام ذي الجوشن" شرحبيل" و بقولي" اوس بن اعور" است. گويند " اوس" به دربار انوشيروان رفت و شاهنشاه باو زرهي بخشيد و او زره را پوشيد و ملقب به ذي الجوشن شد.
او اولين كسي است از عرب كه زره پوشيد. پسرش شمر در آغاز از اصحاب حضرت امير بود و در جنگ صفين با آن حضرت عليه معاويه جنگ ميكرد و لكن در دوره يزيد هواخواه او شد و ابن زياد حاكم كوفه ، شمر را با لشكري بسرزمين كربلا فرستاد . رياست لشكر كربلا با عمربن سعد وقاص بود و او با حضرت سيد الشهداء حسين بن علي مماشات ميكرد و از قتل آن حضرت بيم داشت لهذا ابن زياد به شمر فرمان داد كه به كربلا رود و اگر عمر در قتل حسين كوتاهي كند رياست لشكر را به دست گيرد و كار را يكسره نمايد. عمربن سعد پس از ورود شمر، به طمع رياست و حكومت مملكت ري كه به او وعده داده بودند خود قيام به جنگ با حسين بن علي كرد، و شمربن ذي الجوشن بود كه در روز دهم محرم سال شصت و يكم هجري با خنجر خود سر حضرت حسين بن علي را از قفا يعني از پس گردن بريد و در نزد يزيد مقامي يافت ولي در قيام مختار گرفتار چنگ مختار شد و مختار دستور داد سر او را از تن جدا كردند و در ديگي پر از روغن داغ انداختند و بدنش را قطعه قطعه كردند و سوزانيدند .

شمر از جمله زهّاد و عابدين بود و در كوفه مقر داشت و چون از كوچه ها عبور ميكرد مواظب بود كه سنگ و خاشاك و خار را از راه مردم جمع كند كه مبادا پاي كسي را بيازارد ولي آخر كار به روي فرزند پيغمبر شمشير كشيد . جمال قدم جل حلاله در لوح احباي زنجان به اين مطلب تصريح فرموده اند و ان لوح در مائده آسماني مندرج است مراجعه شود.

گويند مادر شمر، زوجه ذي الجوشن روزي از قبيله خود به قبيله ديگر ميرفت و در بين راه تشنه شد چوپاني را در بياباني ديد و از او شير خواست چوپان طمع در او نمود و پس از وصول به مقصود جامي شير به او داد و آن زن بشمر آبستن شد و لهذا در روز عاشورا، حسين بن علي عليه السلام وقتي كه با شمر مذاكره ميفرمودند از راه تعنت به او فرمودند " يابن راعية المعزى , أنت أولى بها صليّاً " ( سفينة البحار، محدث قمي )



No comments:

Post a Comment