روسیاهی
رژيم جمهوری اسلامی ايران با روسیاهی دستگاه قضائی جنايت پرورش در آزاد كردن قاتلين
فرهنگ امیری شهروند بهائي يزدي كه خواهان تكرار جنايت بودند و هزاران مورد ظلم و جنايت ديگر بر عليه بهائيان و آزادگان وطن
... امّا متأسفانه اخبار
اخیر حاکی از آن است که در جلسۀ دادگاهِ پروندۀ قتل آقای امیری که در تاریخ ۳ مه
۲۰۱۷ (13 اردیبهشت 1396) و در پشت درهای بسته تشکیل شده، علیرغم اعتراف صریح قاتلین
مبنی بر کشتن آقای امیری به دلیل بهائی بودن و کسب ثواب اخروی به جهت کشتن یک
بهائی،دادگاه در حال حاضر این دو قاتل را با قرار وثیقه آزاد کرده است.
(3) قاتلین «اظهار داشته اند که اعتقادات مذهبیشان و سخنان روحانیونی که بهائیان
را ضدّ اسلام معرفی میکنند آن دو را به ارتکاب قتل ترغیب کرده بود.» (3) و یکی از
دو برادر قاتل در بازجویی اظهار داشته: «هدفمان کشتن یک بهائی بود. مهم نبود چه
کسی باشد.» و برادر دیگر گفته: «میخواستیم یک بهائی را بکشیم. شنیده بودم که
بهائیان، مسلمانانی هستند که از اسلام روی برگردانده و مرتد هستند و ریختن خونشان
ثواب است.» (3) و بی شرمی و تعصّبات مذهبی چنان جولانی در بازجویی ها و جلسۀ
دادگاه و در ذهن و روح قاتلین داشته است که « دو برادر قاتل حتی در جریان بازجویی
ها بیان کرده اند در صورت آزادی فرد دیگری را به قتل خواهند رساند.» (3)
...
----------------------------------------------
توسط admin در (21.03.96) (11.06.2017)
در 6
مهر ماه 1395 آقای فرهنگ امیری یکی از بهائیان در یزد توسط دو ضارب به شهادت رسید
و قاتلین که دو برادر بودند صریحاً از همان اوایل دستگیری اعتراف کردند که آقای
امیری را به خاطر بهائی بودن کشته اند. (1) جدّیّت و وعدۀ رسیدگی مسؤولین قضایی
یزد در اوّل ماجرا نویدبخشِ رعایت انصاف و اجرای عدالت بود و مرکز جهانی بهائی،
بیتُ العدلِ اَعظم، در پیام مورّخ 28 مهر ماه 1395 در این باره چنین اظهار
امیدواری کردند:
« خبر قتل جناب فرهنگ امیری در شهر یزد موجب حزن
و اندوه عمیق این جمع گردید. کمک اهالی
محل در دستگیری سریع یکی از مجرمین، اقدامات اوّلیّۀ مأمورین پلیس، و آمادگی وکیل
مدافع برای مساعدت قانونی گویای این واقعیّت است که بخشهای مختلف اجتماع در آن
سرزمین مقدّس همگی از ظلم و ستم بیزارند و این عمل شنیع را تقبیح مینمایند. جدّیّت بازپرس مسئول و وعدۀ رسیدگی به این واقعۀ
محزنه بر اساس تساوی کلّیّۀ شهروندان در برابر قانون خبری نویدبخش است. گزارشهای
واصله، حال این نکته را روشن میسازد که تعصّبات مذهبی انگیزۀ اصلی این قتل بوده
است. ایرانیان روشنضمیر و جامعۀ بینالمللی اکنون مشتاقاند بدانند که روند اجرای
عدالت چه خواهد بود و اقدامات تحریکآمیز و جوّ موجودی که ارتکاب چنین اعمالی را
ممکن میسازد کی پایان خواهد یافت.» (2)
امّا
متأسفانه اخبار اخیر حاکی از آن است که در جلسۀ دادگاهِ پروندۀ قتل آقای امیری که
در تاریخ ۳ مه ۲۰۱۷ (13 اردیبهشت 1396) و در پشت درهای بسته تشکیل شده، علیرغم
اعتراف صریح قاتلین مبنی بر کشتن آقای امیری به دلیل بهائی بودن و کسب ثواب اخروی
به جهت کشتن یک بهائی، دادگاه در حال حاضر این دو قاتل را با قرار وثیقه آزاد کرده
است. (3) قاتلین «اظهار داشته اند که اعتقادات مذهبیشان و سخنان روحانیونی که
بهائیان را ضدّ اسلام معرفی میکنند آن دو را به ارتکاب قتل ترغیب کرده بود.» (3)
و یکی از دو برادر قاتل در بازجویی اظهار داشته: «هدفمان کشتن یک بهائی بود. مهم
نبود چه کسی باشد.» و برادر دیگر گفته: «میخواستیم یک بهائی را بکشیم. شنیده بودم
که بهائیان، مسلمانانی هستند که از اسلام روی برگردانده و مرتد هستند و ریختن
خونشان ثواب است.» (3) و بی شرمی و تعصّبات مذهبی چنان جولانی در بازجویی ها و جلسۀ
دادگاه و در ذهن و روح قاتلین داشته است که «دو برادر قاتل حتی در جریان بازجویی
ها بیان کرده اند در صورت آزادی فرد دیگری را به قتل خواهند رساند.» (3)
وقایع
مربوط به این قتل و شکل های مختلف بهائی ستیزی جمهوری اسلامی ایران در 39 سال اخیر
اَعَمّ از پایمال کردن حقوق بشر و حقوق شهروندی بهائیان از طریق اخراج از کار و
دانشگاه و زندانی کردن هزاران بهائی و به قتل رساندن بیش از 220 نفر بهائی و بستن
و پلمب چند صد مغازۀ بهائیان و تخریب قبرستان های بهائیان (که به «گلستانِ جاوید»
شهرت دارد) در چندین شهر و انتشار هزاران مطلب و مقاله و کتاب نفرت پراکن در
اینترنت و صدا و سیما و دیگر رسانه ها و دیگر انواع بهائی آزاری، و در عین حال
کتمان همۀ این ستم ها در مجامع جهانی توسط مسؤولین جمهوری اسلامی ایران، معرّف
ماهیّت اصلی و حقیقی جمهوری اسلامی ایران در ضدّیت ذاتی با دیانت بهائی و پیروان
آن است؛ ماهیّتی که بهائی کشی های دوران قاجاریه و نیز بهایی ستیزی مراجع تقلید
شیعه در دوران حکومت پهلوی و اقدامات ایشان در صدور فتوای قتل بهائیان و سپس نفوذ
در دستگاه قضایی برای تبرئه و آزاد کردن قاتلینِ اَجیر و تحریک شده توسط ایشان را
به یاد می آورد و اثبات می کند که ایدئولوژی بهائی ستیزانۀ جمهوری اسلامی ایران در
قرن بیست و یکم همان ایدئولوژی ضدّ بشری دو دورۀ قبل از آن در قرون 19 و 20 است.
(4)
ای کاش
قاتلین و بهائی ستیزان حکومتی و غیر حکومتی و محرّکین و مشوقین و حامیان ایشان در
جمهوری اسلامی ایران، مفاهیم عمیق پیام حضرت بهاءالله و آموزه های دیانت جهانی
بهائی را می فهمیدند و این همه به بهائیان که دوستان حقیقی ایشان و ایران و اسلام
اند چنین جفای مدام نمی کردند و قدر پیام و مقام حضرتشان را که امسال دویستمین
سالگرد ولادتشان است می دانستند و بجای این همه ستم، به تجلیل این رخداد مبارک و
عظیم در تاریخ ایران و جهان می پرداختند و افتخار می نمودند که حضرتشان در خاک پاک
ایران پا به جهان گذاشتند و 174 سال پیش دانۀ مبارک و میمون درخت صلح و وحدت عالم
انسانی را کاشتند.
عکس
العمل بهائیان در برابر ستم های وارده در این 174 سال، دادن شهد بجای زهر، و گذشت
و مَحَبَّت بجای انتقام و کینه بوده و چنین نیز خواهد بود. ای کاش دوستان نامهربان
بهائی ستیز نمونه ای از این راه و روش و منش را در دو قسمت زیر از پیام های مرکز
جهانی بهائی، بیتُ العدل اعظم، خطاب به بهائیان ایران، که مفاد آن ریشه در تعالیم
و آموزه های دیانت جهانی بهائی دارد، به چشم انصاف و تقوی و بصیرت و ترس از خدا
ملاحظه فرمایند تا بلکه روح و جانشان رَوح و ریحان گیرد و فکر جنگ را با فکر قوی
تر صلح و فکر نفرت را با فکر قوی تر عشق معاوضه فرمایند و دست از ستم بر بهائیان و
دیگر هموطنان بردارند و همراه قافلۀ به راه افتادۀ کثیری از هم میهنان شریف و منصف
ایران شوند که از اختلاف و جنگ و کینه خسته اند و دل و امید به روزهای خوش دوستی و
همدلی و رفاه حقیقی همۀ ایرانیان و جهانیان بسته اند.
«دوستان
محبوب، نفوسِ مغرور به قدرت زودگذرِ این عالم که از قوای معنوی دعای سحرگاهی
مظلومان و از اثرات آه جانسوز ستمدیدگان بیخبرند به زعم باطل خویش میپندارند
که در سرکوبی جامعۀ اسم اعظم در آن سرزمین بالاخره موفّق خواهند شد. امّا مشاهده
فرمایید که در چند دهۀ گذشته به خصوص در ده سال اخیر، بیداری ایرانیان شریف نسبت
به هویّت و موقعیّت جامعۀ بهائی، همدلی آنان نسبت به مظالم وارده و همبستگی آنان
با شما در جهت بنای اجتماعی متنوّع و متّحد چه فرصتهای گرانبهایی برای همکاری
فراهم آورده است. پس با ایمان به مقدّرات الهی و با اطمینان به تسلّط کامل مشیّت
ربّانی و با الهام از آثار بهائی به مساعی خود در راه ترویج الفت و محبّت و برابری
و اخوّت که شالودۀ حقیقی عزّت و پیشرفت ایران است ادامه دهید و به استمرار نزول
تأییدات الهی و فرارسیدن حتمی روز خجستۀ آزادی و آسایش مطمئن باشید.» (5)
«پیروان
حضرت بهاءالله در مَهدِ اَمرُالله [ایران زادگاه دیانت بهائی] ملاحظه فرمایند،
حلول عید سعید نوروز و فرارسیدن بهار جانفزا را به شما بندگان طلعتِ اَبهی [حضرت
بهاءالله] و عزیزان باوفای حضرت عبدالبهاء [مُبیِّن و جانشین منصوص حضرت بهاءالله]
تبریک و تهنیت میگوییم. امید چنان است که تجدید حیات طبیعت و وصول اخبار مسرّتبخش
پیشرفت و تقدّم اَمرُالله جان و روان آن خستهدلان را لطافت و طراوتی تازه بخشد.
نوروز ۱۳۹۶ آغاز دویستمین سال میلاد حضرت بهاءالله در شهر مقدّس طهران است، سالی
که بهائیان جهان به همراه دیگر علاقهمندانِ صلح و اخوّت عظمتِ رسالت آن حضرت را
برای تأسیس وحدت عالم انسانی جشن خواهند گرفت. جمّ غفیری در شهرها و روستاها و
بسیاری از هنرمندان، ادبا، شعرا، رهبران، اساتید و دیگر اندیشمندان در گوشه و کنار
عالم بر طبق ذوق و ابتکار خویش آن نقطۀ عطف مهم در تاریخ نوع بشر را ارج نهاده
ارمغان ظهور حضرتش را گرامی خواهند داشت، ارمغانی که مفهوم جدیدی از دین و همچنین
بینش روشنی از یگانگی نوع بشر و رهنمونهای لازم برای تحقّق آن را در بر دارد. چه
نیکو است که بسیاری از هموطنان منصف و مستعدّ شما حال بر خود میبالند که آن شخص
بزرگوار فرزند خاک پاک ایران است و به خاطر این انتساب مبارک هماکنون در سراسر
دنیا کشور ایران مقدّس شمرده شده و نوروز فیروز سالیانه جشن گرفته میشود. اشواق
قلبی و ادعیۀ خالصانۀ این مشتاقان همواره متوجّه شما مقرّبان درگاه کبریا است.
الحمد لله که با تأییدات ملأ اعلی به ایرانیان و جهانیان نشان دادهاید که علیرغم
ظلم و ستمهای بیشماری که از طرف متعصّبین بیانصاف مستمرّاً بر شما وارد میشود،
با حکمت و شجاعت و مظلومیّتِ تام در راه محبّت به نوع انسان و نشر نفحاتِ وحدت میکوشید
و از هیچ فرد و یا مقامی بغض و کینهای در دل نداشته و ندارید.» (6)
حامد
صبوری
24
خرداد 1396
يادداشت
ها:
1- http://news.persian-bahai.org/story/1133
http://www.iran-emrooz.net/index.php/news1/65526/
http://fa.euronews.com/2016/10/27/iran-bahai-murdered
2- http://www.payamha-iran.org/node/147?language=fa
3- https://www.bic.org/sites/default/files/pdf/iran/bic-130617-persian.pdf
http://www.bbc.com/persian/iran-40269097?SThisFB
https://www.radiofarda.com/a/f35_bahai_farhang_amiri_murders_released_bahai_intl_org/28547687.html
https://www.radiozamaneh.com/345424
https://www.hra-news.org/statements/a-215/
4- در
این موارد و برای دیدن شواهد متعدّد رجوع شود به کتاب «رگ تاک» در این آدرس: http://ragetak.com/
و کتاب «یکصد و شصت سال مبارزه با آیین بهائی»
که در این آدرس قابل دانلود است: http://aasoo.org/fa/books/13
5-
پیام ١٨ اردیبهشت ١٣٩٦ در این آدرس: http://www.payamha-iran.org/
6-
پیام نوروز ۱۳۹۶ در این آدرس: http://www.payamha-iran.org/node/242
_______________________________
چاقو كشي و قتل و ترور و اعدام، دستور ديرين رژيم جنايتكار جمهوري اسلامي ايران به مزدوران خود بوده و تازگي ندارد و" آتش به اختيار" نيز تأكيد شديد دستور قبلي است به شدت عمل بيشر در مورد آزادگان وطن و بهائيان.
قتل فرهنگ امیری و عطاءالله رضواني، شهروندان بهائي نيز يكي از هزاران مورد جنايات مزدوران رژيم در سال هاي اخير ميباشد.
یکی از برادران قاتل در پاسخ به دلیل قتل گفت:
« میخواستیم یک بهائی را بکشیم. شنیده بودم که بهائیان، مسلمانانی هستند که از اسلام روی برگردانده و مرتد هستند و ریختن خونشان ثواب است.»
برادر قاتل دیگر در بازجویی دیگری اظهار داشت:
« هدفمان کشتن یک بهائی بود. مهم نبود چه کسی باشد.»
این دو برادر حتی در جریان بازجوییها بیان کردند که در صورت آزادی فرد دیگری را به قتل خواهند رساند.
با وجود اعتراف به قتل، دادگاه در حال حاضر این دو فرد را با قرار وثیقه آزاد کرده است.
خانم دیان علائی، نمایندۀ جامعۀ جهانی بهائی در سازمان ملل متحد در ژنو میگوید:
« این تصمیم، عملی زشت و تأسفآور است. چگونه یک نظام قضائی عادل میتواند دو قاتل را که به قتل یک فرد بیگناه به دلیل اعتقاداتش اعتراف کردهاند و تمایل به تکرار آن عمل را دارند، رها کند و به آنها اجازه دهد آزادانه در اجتماع زندگی کنند؟»
---------------------------------------------------------------
– جامعه جهانی بهایی با صدور بیانیه ای از آزاد شدن دو متهم به قتل فرهنگ امیری، شهروند بهایی خبر دادند. این دو متهم به قتل در دوره بازجویی دلیل خود برای کشتن آقای امیری را باور وی به دیانت بهایی عنوان کرده بودند و حتی از برنامه های بیشتری برای کشتن بهاییان سخن گفته بودند. آزادی متهمان به قتل با توجه به حساسیت های جهانی این پرونده میتواند نشانه مشخصی از تبعیض و بی عدالتی باشد.
به گزارش هرانا، جامعه جهانی بهایی که مقر آن در ژنو است با صدور بیانیه از آزادی متهمان به قتل فرهنگ امیری، شهروند بهایی خبر داد. متن کامل این بیانیه را عینا در ادامه بخوانید:
دو قاتلِ آقای فرهنگ امیری، یک شهروند بهائی ایرانی که در سپتامبر ۲۰۱۶ با ضربات چاقو به قتل رسیده بود، پس از اعتراف به قتل او به دلیل بهائی بودنش به قید وثیقه آزاد شدند.
آقای امیری، ۶۳ ساله در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۶، در بیرون منزل مسکونی خود در شهر یزد به قتل رسید. در شامگاه قتل، دو مرد که شب قبل از آن به بهانۀ خرید خودرو به منزل ایشان مراجعه کرده بودند، بار دیگر برای ملاقات با آقای امیری به محل سکونت ایشان بازگشتند. هنگامیکه آقای امیری برای پاسخگویی به درب منزل آمدند، قاتلان به طرز فجیعی با چاقو ضربههای متعددی به بدن ایشان وارد کردند.
قاتلین که برادر هستند، در حال فرار توسط کاسبان محلی دستگیر و تحویل پلیس داده شدند و در جریان بازجوییها و دادگاه به قتل آقای امیری به دلیل بهائی بودن ایشان اعتراف کردند.
قاتلین اظهار داشتند که اعتقادات مذهبیشان و سخنان روحانیونی که بهائیان را ضد اسلام معرفی میکنند آن دو را به ارتکاب قتل ترغیب کرده بود. گزارشها حاکی از آن است که پدر این دو جوان از یک نفر از طبقۀ روحانی که باعث گرایش پسرانش به افراطیگرایی شده شکایت کرده است.
یکی از برادران در پاسخ به دلیل قتل گفت: «میخواستیم یک بهائی را بکشیم. شنیده بودم که بهائیان، مسلمانانی هستند که از اسلام روی برگردانده و مرتد هستند و ریختن خونشان ثواب است.»
برادر دیگر در بازجویی دیگری اظهار داشت: «هدفمان کشتن یک بهائی بود. مهم نبود چه کسی باشد.» این دو برادر حتی در جریان بازجوییها بیان کردند که در صورت آزادی فرد دیگری را به قتل خواهند رساند.
با وجود اعتراف به قتل، دادگاه در حال حاضر این دو فرد را با قرار وثیقه آزاد کرده است.
خانم دیان علائی، نمایندۀ جامعۀ جهانی بهائی در سازمان ملل متحد در ژنو میگوید: «این تصمیم، عملی زشت و تأسفآور است. چگونه یک نظام قضائی عادل میتواند دو قاتل را که به قتل یک فرد بیگناه به دلیل اعتقاداتش اعتراف کردهاند و تمایل به تکرار آن عمل را دارند، رها کند و به آنها اجازه دهد آزادانه در اجتماع زندگی کنند؟»
یکی از مسئولین بهطور خصوصی به خانوادۀ آقای امیری توصیه نموده است که از شکایت خود صرفنظر کنند در غیر این صورت «شرایط سختی برایشان پیش خواهد آمد». علاوه بر آزادی این دو مرد، قاضی اعلام نموده است که بر اساس قوانین ایران، حتی اگر خانوادۀ امیری از شکایت صرفنظر نکنند، مجازات در نظر گرفته شده برای قاتلان بسیار سبک خواهد بود.
علیرغم این ماجرا، نشانههای روزافزونی از حمایت مردم ایران از حقوق بهائیان مشاهده میشود. خانم علائی بیان کرد: «امیدواریم که مردم ایران به عدالتخواهی از پروندۀ آقای امیری برخیزند و زیر بار پذیرش منفعلانۀ نمونۀ دیگری از نفرت دینی در اجتماع خود نروند.»
قانون جزایی ایران دیه و قصاص را تنها در مورد مسلمانان و سه اقلیت دینی مسیحی، کلیمی و زرتشتی که در قانون اساسی این کشور به رسمیت شناخته میشوند ذکر کرده است. این مسئله، بهائیان را بهطور قانونی از حقشان برای اجرای عدالت محروم مینماید و خشونت بدون مجازات را علیه آنان دامن میزند.
خانم علائی اضافه کرد: «آنچه بسیار تکاندهنده است فضائی است که اجازه میدهد چنین اعمال شنیعی صورت گیرند. قتل آقای امیری بهطور آشکار نتیجۀ سالها تبلیغات تنفرآمیز و تحریک به نفرت توسط رسانهها و برخی رهبران دینی علیه بهائیان در ایران است.»
در سالهای اخیر شمار مقالات، فیلمها و سایر مطالب ضد بهائی در ایران افزایشیافته است. یک بررسی رسانهای که توسط جامعۀ جهانی بهائی صورت گرفته نشان میدهد که در فاصلۀ سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ بیش از بیست هزار مورد از چنین مطالبی منتشرشده است. بهعلاوه، صدها خطبۀ مذهبی در سراسر کشور دربارۀ منع معاشرت با بهائیان و تشویق به ابراز تنفر و خشونت علیه آنان ایراد شده است.
خانم علائی گفت: «این تبلیغات گسترده علیه بهائیان با هدف برانگیختن اذهان عمومی علیه بخشی از شهروندان مملکت صورت گرفته است و در مسئلۀ قتل آقای امیری تأثیر بسیار مخرب این تلاشها را میبینیم.»
جلسۀ اخیر دادگاه پروندۀ قتل آقای امیری در تاریخ ۳ مه ۲۰۱۷ و در پشت درهای بسته صورت گرفت.
خانم علائی گفت: «نمایندگان قوۀ قضائی ایران بارها در مجامع بینالمللی ادعا کردهاند که با بهائیان مانند سایر شهروندان این کشور رفتار میشود؛ اما متأسفانه تصمیم اخیر این دادگاه قوانین تبعیضآمیز ایران علیه بهائیان و محرومیت سیستماتیک کل یک جامعه از حمایتهای اولیه و بنیادین قانونی را آشکار میسازد. امیدواریم که دادگاه در مورد تصمیم آزادی قاتلان آقای امیری تجدیدنظر کند و عمل آنان را بیمجازات نگذارد.»
------------------------------------------------------------------------
پنجشنبه، 6 آبان ماه 1395 = 27-10 2016
به گزارش رادیو فرانسه، جامعه جهانی بهائیان اعلام کرد که " فرهنگ امیری"، از بهائیان یزد به دلیل « نفرت مذهبی» در این شهر به قتل رسیده است. در بیانیه منتشرشده از سوی این جامعه آمده که ماه گذشته ٢ نفر پس از مراجعه به منزل فرهنگ امیری، از شهروندان بهائی ساکن یزد او را به قتل رساندهاند.
هرچند قاتلان همان زمان بازداشت شده بودند اما "بهائی نیوز" (تارنمای ویژه اخبار بهائیان)، یک ماه پس از آن با انتشار این بیانیه اعلام کرده که « ضاربین ضمن اعتراف به قتل، عمل را به دلایل مذهبی عنوان کردهاند».
بهائی نیوز، به نقل از یک منبع آگاه نوشته که « قاتلین اعتراف کردند که صرفاً بدلیل مسائل اعتقادی دست به این عمل وحشیانه زدهاند و چون آقای امیری بهائي بوده و بهائي ها از نظر ایشان کافر هستند به استناد آیه ای از قرآن که خودشان هم نمیدانستند کدام آیه است، دست به این کار زده اند، هدف آنها کشتن یک بهائي بوده و مهم نبوده که آن فرد چه کسی باشد».
براساس این گزارش، قاتلین از مدتها قبل خانواده این شهروند بهائي را تحت نظر داشتند و با اطلاع کامل از سکونت شهروندان بهائي در آن منزل به در منزل مراجعه کرده بودند.
پیش از این در خرداد ماه گذشته نیز جامعه جهانی بهائی با انتشار بیانیهای از «اقدامات تهدیدآمیز از سوی افراد ناشناس علیه بهائیان در یزد» ابراز نگرانی کرده بود.
براساس این بیانیه ۲۲خرداد ماه (مصادف با تولد امام دوازدهم شیعیان)، در شهر یزد پوسترهایی بدون امضاء پخش شده که روی آنها نوشته شده بود: «خون بهائی هیچ ارزشی ندارد و وظیفه هر مسلمان است که مقابل این جریان بایستد، حتی اگر به قیمت از دست دادن تمام زندگیاش تمام شود».
پیش از این علی خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی در پاسخ به یک استفتاء، بهائیان را «نجس» و «دشمن دین و ایمان» خوانده و توصیه کرده بود که «از هرگونه معاشرت با این فرقه ضاله مضله» اجتناب شود.
* گزارش شدیداللحن جامعه جهانی بهائیان
جامعه جهانی بهائیان در گزارشی از تشدید آزار و اذیت بهائیان در دولت روحانی خبر داده است. بر اساس این گزارش در سه سال دولت روحانی ۱۵۱ بهائی دستگیر شدهاند و در ۳۸۸ مورد محل کسب بهائیان تعطیل یا تخریب شده است.
جامعه جهانی بهائیان روز سهشنبه (۲۵ اکتبر برابر ۴ آبان) گزارش سالانه خود را درباره اذیت و آزار بهائیان در ایران منتشر کرد.
به گزارش رادیو آلمان به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس که بخشهایی از این گزارش ۱۲۲ صفحهای را منتشر کرده، با وجود وعدههای حسن روحانی رئیسجمهوری ایران مبنی بر پایان دادن به تبعیضهای دینی، اذیت و آزار بهائیان در ایران همچنان ادامه دارد.
این گزارش دولت روحانی را متهم کرده که با انتشار بیش از ۲۰ هزار متن تبلیغاتی علیه بهائيت، "کمپین نفرتپراکنی علیه بهائیان" را تشدید کرده است.
بر اساس این گزارش از زمان روی کار آمدن دولت روحانی در اوت ۲۰۱۳ تا کنون حداقل ۱۵۱ بهائی دستگیر شدهاند و بیش از ۳۸۸ مورد تبعیض اقتصادی علیه بهائیان از طریق تهدید و ارعاب برای بستن محلهای کسب و کارشان ثبت شده است.
همچنین از زمان آغاز دولت روحانی تا کنون هزاران بهائی از ورود به دانشگاه منع شده و ۲۸ دانشجوی بهائی نیز اخراج شدهاند.
آیتالله علی خامنهای رهبر جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۳ فتوا داد که تجارت با بهائیان برای مسلمانان ممنوع است. رهبر جمهوری اسلامی همچنین تصریح کرد: «هرگونه معاشرت با این فرقه ضاله ممنوع است».
جامعه جهانی بهائیان همچنین در گزارش خود تصریح کرده هر دولتی که در جمهوری اسلامی بر سر کار میآید برای پایان بخشیدن به دهههای طولانی اذیت و آزار سیستماتیک بهائیان با مانع روبرو میشود.
در ادامه آمده است: «دولت ایران به جای آنکه سعی کند به وعده خود برای پایان دادن به تبعیض دینی عمل کند، استراتژی تبعیض و ستم بر بهائیان را از دستگیری و زندان به سمت راههایی برده که هزینه کمتری دارد مثل محرومیتهای اقتصادی و تحصیلی.»
بانی دوگال، نماینده بهائیان در سازمان ملل درباره رفتار جمهوری اسلامی با بهائیان گفته است: «آنچه که ما در رفتار حکومت ایران با بهائیان میبینیم، بخشی از تلاشی پنهانی برای تخریب جامعه بهایی به عنوان یک نهاد زنده و پویاست.»
گزارش جامعه جهانی بهائیان نشان میدهد که آزار و شکنجه بهائیان از سال ۲۰۰۵ و از آغاز به کار دولت محمود احمدي نژاد تشدید شده است. در دولت احمدی نژاد بیش از ۸۶۰ بهائی بازداشت شدند که حدود ۲۷۵ نفر از آنها به زندان بلند مدت فرستاده شدند و ۹۵۰ مورد توقیف اقتصادی برای بهائیان اجرا شده است. ۸۰ مورد هم به محل کسب و کارشان حمله و تخریب شده است.
در این گزارش از جامعه جهانی خواسته شده که برای پایان دادن به تبعیض علیه بهائیان به دولت ایران فشار بیاورد. نماینده بهائیان در سازمان ملل گفته این گزارش نشان میدهد که تنها راه برای وادار کردن جمهوری اسلامی به رعایت حقوق بزرگترین اقلیت غیرمسلمان در ایران، فشار بر این حکومت از طریق مجامع بینالمللی، رسانهها و فعالان اجتماعی و مدنی است.
http://www.iranpressnews.com/source/201821.htm
--------------------------------------------------------
آقا فريدون اميري (جناب استاد فريدون) و آقا عبد الرزّاق برادرند. رقيه خانم عيال آقا فريدون است. آقا علي اكبر برادر رقيه خانم ميباشد. آقا غلامعلي پسر عبد الرزاق است. آقا هدايت الله و آقا امان الله برادرند و هر دو پسران آقا محمد جعفر ميباشند
در سحرگاه 17 شهریور 1359، هفت نفر از بهائیان یزد پس از مدتی تحمل زندان، تنها به جرم بهائی بودن تیرباران شدند.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------
سكوت ظالمانه و بي اعتنائي شريرانه جمهوري اسلامي ايران از اعلان و تعقيب و دستگيري ومجازات قاتلين شهروندان بهائي سال هاي اخير.
با قتل فرهنگ امیري قتل شهروندان بهائی اخير به 10= 9+1 رسيد و 52 شهروند بهائی دیگر نيز توسط لباس شخصی ها مورد تهاجم فیزیکی قرار گرفتهاند که هیچ کدام مورد پیگرد قانونی و قضایی قرار نگرفتهاند.
----------------------------------------------------------------------------------
از متن:
کیان ثابتی:
…قتل فرهنگ امیری، نخستین واقعه مشکوک این سال ها نیست. پس از قتل مشکوک عطاء الله رضوانی شهروند بهائی در دوم شهریور ماه 1392 خورشیدی، بانی دوگال، نماینده ارشد جامعه جهانی بهائی در سازمان ملل متحد اعلام کرد که از سال 1383 تا آن زمان حداقل 9 شهروند بهائی به طرز مشکوکی به قتل رسیده یا درگذشته اند و 52 شهروند بهائی دیگر توسط لباس شخصیها مورد تهاجم فیزیکی قرار گرفتهاند که هیچ کدام مورد پیگرد قانونی و قضایی قرار نگرفتهاند. در همین سال، یک پیرمرد 83 ساله بهائی به نام سعیدالله اقدسی ساکن میاندواب در اول اردیبهشت ماه که برابر با یکی از اعیاد مذهبی بهائیان است، در منزل مسکونی توسط افراد ناشناس به طرز فجیع به قتل رسید. 14 بهمن 92 ، یک خانوادهی سه نفره بهائی در بیرجند، مورد تهاجم با سلاح سرد فردی ناشناس قرار گرفتند. در سه سال گذشته، چندین خبر از مرگ مشکوک یا مورد تهاجم فیزیکی قرار گرفتن شهروندان بهائی در شهرهای مختلف ایران از جمله شیراز و بندرعباس پخش شده است.
http://behnazar.blogspot.com/2016/09/blog-post_30.html
---------------------------------------------------
https://iranwire.com/fa/features/18614
---------------------------------------------------
https://iranwire.com/fa/features/18614
Iranwire ]۲۹.۰۹.۱۶ ۱۴:۱۵]
کیان ثابتی
اواخر سال 1387 خورشیدی، یک پیرمرد بهائی ساکن یزد به نام «تکاپوی نبی» که فردی خوش کلام و فعال در جامعه بهائیان یزد بود به طور ناگهانی، ناپدید و خانوادهاش جسد او را در بیمارستان یافتند. خانواده متوفی در ساعات اولیه پس از اطلاع از مرگ پدر، با توجه به نظر پزشک بیمارستان مرگ او را مشکوک اعلام کردند و خبر در سرویس خبری جامعه بهائی منتشر شد. اما بعدتر به دلایل نامعلوم از پیگیری پروندهی پدرشان خودداری نمودند. در روزهای گذشته، بار دیگر خبر قتل مشکوک یک شهروند بهائی در یزد به نام «فرهنگ امیری» منتشر شده است.
سه شنبه، ۶مهرماه سرهنگ محمد رضا مزیدی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان یزد در گفتگویی با ایسنا اظهار کرد: «ساعت 20 و 30 دقیقه دیشب خبر وقوع یک فقره قتل در محله قاسم آباد یزد به پلیس 110 گزارش شد که مأموران پلیس در کوتاه ترین زمان به محل اعزام شدند و پس از مشاهده پیرمرد 63 ساله که با سلاح سرد به قتل رسیده بود، تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کردند. در تحقیقات اولیه، درگیری فیزیکی و اختلاف مالی دو میلیون تومان برای یک دستگاه خودروی نیسان، علت این جنایت تعیین شده است.» مزیدی افزود: «قاتل 23 ساله این پرونده، بلافاصله پس از وقوع جرم دستگیر شده است...شناسایی و دستگیری همدست قاتل در کمترین زمان ممکن توسط پلیس انجام شد.»
یکی از نزدیکان مقتول در این باره به ایران وایر گفت: «یکشنبه شب 4 مهر، دو فرد ناشناس به منزل فرهنگ امیری مراجعه میکنند. پیام، پسر آقای امیری درب منزل را باز میکند و آنها از وی می پرسند که ماشینشان را می فروشند؟ پیام پاسخ می دهد: خیر و سپس آنها میروند. فردای آن شب، حوالی ساعت 8 شب دوباره آن دو فرد به منزل آقای امیری مراجعه میکنند و درخواستشان را تکرار میکنند. این بار آقای امیری درب را باز میکند و به آنها میگوید به هیچ وجه قصد فروش ماشین را ندارد. بعد از این به دلایل نامعلوم درگیری شروع میشود و یکی از آن دو نفر، فرهنگ امیری را با چاقو میزند. بر اثر سر و صدا بچههای آقای امیری بیرون میآیند و وقتی پدر را زخمی روی زمین می بینند شروع به فریاد زدن میکنند که آن دو ناشناس به کوچه اصلی که شلوغ بوده فرار میکنند. کسبه و همسایهها هم به دنبالشان میدوند که حتی یکی از کسبه با موتور آنها را دنبال میکند تا بالاخره میتوانند یکی از آنها را بگیرند ولی نفر دوم فرار میکند...آمبولانس با تاخیر زیادی، پس از نیم ساعت میرسد و آقای امیری را که هنوز زنده بودند را با خود میبرد، معلوم نیست امیری در آمبولانس فوت کرده یا در بیمارستان، پلیس هم پس از مدتی میرسد و از طریق قاتل، همدستش را نیز بازداشت میکنند.»
خانواده امیری از ساکنین قدیمی محله قاسم آباد یزد بودند: «در این محل بهائیان، مسلمانان و زرتشتیان ساکن هستند و همه به خوبی با هم زندگی و رفتار میکنند. و با همهی اهل محل، دوستی و سلام و احوالپرسی داشتند.»
البته او خاطرات بدی هم داشت: «مرحوم امیری در کودکی شاهد به قتل رسیدن پدرش، هدایت الله دفتری و شش عضو دیگر خانواده توسط متعصبین در هرمزک یزد بود.» مرداد 1334 بعد از سخنرانیهای تحریک آمیز فلسفی علیه بهائیان، تعدادی از متعصبین به منازل بهائیان هرمزک یزد هجوم بردند و هفت نفر از بهائیان را به طرز فجیع به قتل رساندند.
کیان ثابتی
این فرد در مورد اظهارات مقام انتظامی و اختلاف مالی دو میلیون تومان گفت: «آقای امیری به هیچ وجه قصد فروش ماشین را نداشت تا بحث اختلاف قیمت به دنبالش پیش بیاید. دو فرد مهاجم با آنکه در شب اول به ایشان گفته شده بود که ماشین برای فروش نیست باز هم در شب بعد به همین بهانه مراجعه کردند. بالفرض که این دو فرد خریدار بودهاند، آیا اگر کسی میخواهد ماشینی معامله کند با خودش چاقو حمل میکند!؟»
فرد مطلع در مورد آخرین وضعیت پروندهی فرهنگ امیری گفت: «با گذشت سه روز از این واقعه و بازداشت قاتلین، تاکنون انگیزه واقعی قتل مشخص نشده است. فقط در روز چهارشنبه، دو قاتل برای بازسازی صحنه جرم به محل واقعه برده شدند.»
علاوه بر این حوادث مشکوک، زندان یزد در دو سال گذشته، دارای بیشترین زندانیان بهائی در بین شهرهای ایران -بجز تهران- بوده است. در سال گذشته، بیست شهروند بهائی به حکم دادگاه انقلاب یزد در شهرهای یزد، اصفهان، کرمان و اراک زندانی شدند. هم اکنون، چهار شهروند بهائی در حال گذراندن محکومیتهای خویش در زندان هستند. در بین شهرهای ایران، یزد تنها شهری است که سه شهروند بهائی را به دلیل فعالیت در زمینه خبررسانی اینترنتی محکوم و زندانی کرده است. همچنین در طی این دوره، تعداد زیادی از شهروندان بهائی از جمله خانواده باقری، بازداشت موقت شدند و منازل و محلهای کسب بسیاری از بهائیان یزد مورد تفتیش و بازرسی مأموران امنیتی قرار گرفت.
در دوران جمهوری اسلامی، تعدادی از شهروندان بهائی یزد اعدام یا به طرز مشکوک فوت کردهاند. 17 شهریور ماه 1359، هفت شهروند بهائی در سنین 41 تا 85 ساله به حکم دادگاه انقلاب اسلامی یزد اعدام شدند.
قتل فرهنگ امیری، نخستین واقعه مشکوک این سال ها نیست. پس از قتل مشکوک عطاء الله رضوانی شهروند بهائی در دوم شهریور ماه 1392 خورشیدی، بانی دوگال، نماینده ارشد جامعه جهانی بهائی در سازمان ملل متحد اعلام کرد که از سال 1383 تا آن زمان حداقل 9 شهروند بهائی به طرز مشکوکی به قتل رسیده یا درگذشتهاند و 52 شهروند بهائی دیگر توسط لباس شخصیها مورد تهاجم فیزیکی قرار گرفتهاند که هیچ کدام مورد پیگرد قانونی و قضایی قرار نگرفتهاند. در همین سال، یک پیرمرد 83 ساله بهائی به نام سعیدالله اقدسی ساکن میاندواب در اول اردیبهشت ماه که برابر با یکی از اعیاد مذهبی بهائیان است، در منزل مسکونی توسط افراد ناشناس به طرز فجیع به قتل رسید. 14 بهمن 92 ، یک خانوادهی سه نفره بهائی در بیرجند، مورد تهاجم با سلاح سرد فردی ناشناس قرار گرفتند. در سه سال گذشته، چندین خبر از مرگ مشکوک یا مورد تهاجم فیزیکی قرار گرفتن شهروندان بهائی در شهرهای مختلف ایران از جمله شیراز و بندرعباس پخش شده است.
--------------------------------------------------------
قتل یک شهروند بهایی با سلاح سرد در یزد - شهداي سبعه هرمزك يزد در سال 1334 شمسي، پدر و مادر و دائي وعمو و سه پسرعموي جناب فرهنگ اميري بودند
سپتامبر 27, 2016
به گزارش کمپین نه به آزار و زندان هموطنان بهایی: فرهنگ امیری شهروند بهایی ساکن یزد در تاریخ پنجم مهرماه سال ۹۵ حدود هشت شب در درب منزل خود با ضربات متعدد چاقو توسط افراد ناشناس و با اصابت این ضربات به قلبش به قتل رسید.
بنا به گزارش های رسیده : دوفرد ناشناس به درب منزل شخصی ایشان مراجعه نموده ، پس از ملاقات وی ضربه ای با چاقو به قلب این شهروند بهایی وارد نمودند.
پس از وقوع ماجرا این شهروند بهایی به بیمارستان منتقل شد که متاسفانه شدت جراحات منجر به فوت ایشان گردید.
گزارش ها حاکی از آن است که هر دو نفر پس از وقوع قتل متواری شدند ولی بر اساس اطلاعات واصله هر دو دستگیر شده اند. تا لحظه تنظیم خبر, هیچ دلیلی مبنی برانگیزه قتل به دلیل اعتقادی و مذهبی ثابت نشده است .
لازم به ذکر است که پدر جناب فرهنگ امیری از شهدای هرمزک یزد می باشند.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
شهدای سبعه هرمزک یزد - ۱۳۳۴ شمسي
شهداي سبعه هرمزك يزد در سال 1334 شمسي، پدر و مادر و دائي وعمو و سه پسرعموي جناب فرهنگ اميري بودند:
آقا فريدون اميري (جناب استاد فريدون)، پدر و رقيه خانم، مادر و آقا علي اكبر، دائي، و آقا عبد الرزّاق، عمو و آقا غلامعلي و آقا هدايت الله و آقا امان الله، سه تا پسرعموي شهيد فرهنگ اميري بودند
:شرح زير عكس شهداي سبعه هرمزك يزد
( آقا محمد جعفر در قيد حيات است و برادر آقا فريدون وآقا عبد الرزاق ميباشد)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
درشصتمین سالروز شهدای سبعه هرمزک یزد
درشصتمین سالروز شهدای سبعه هرمزک یزد
از: Vahid Hedayati
پنجم امرداد ماه 1394 شمسي
در تاریخ پنجم امرداد ماه (۲۷ ژوئیه) سال۱۱۲ بدیع بهائیان مطابق ۱۳۳۴ شمسی ویا ۱۹۵۵میلادی واقعه قتل هفت بهائی در یزد، که در منابع بهائی به «شهدای سبعه یزد» معروفاند، در زمان حکومت محمد رضا پهلوی در هرمزک یزد ٫پس از تحریکات آیتالله فلسفی صورت گرفت. اهالی روستای هرمزک به خیال آنکه در ثواب این خیر از هموطنان خود پیشی بگیرند زودتر از قرار مقرر اقدام به این عمل شنیع زدند و در حالیکه همه این ۷ شهید بزرگوار از بستگان آنها بودند بدون ادنی رحمی به منازل آنها یورش بردند و آنها را به شهادت رساندند. بنا به فرموده حضرت ولی امرالله این ۷ مظلوم پیشمرگ سایر احبای ایران گردیدند چراکه در اثر تعجیل اهالی روستای هرمزک و روستاهای نزدیکش، حکومت که خود نیز در زمینه حقوق بشر تحت فشار بود، از نقشهء پنهانی فلسفی و اعوانش دربارهء قلع و قمع کل احبای مطلع گشت و با زره و تانک از آن جلوگیری نمود.
روحشان شاد و یادشان گرامی باد .
شهدای سبعه هرمزک یزدhttps://bahaiazadi.wordpress.com/…/%D8%B4%D9%87%D8%AF%D8%A…/
اتحاد شاه و ملا عليه بهائيان در زمان محمد رضا شاه پهلوي، سال 1334 شمسيhttps://www.youtube.com/watch?v=YIsNUgavSEg
پنجم امرداد ماه 1394 شمسي
در تاریخ پنجم امرداد ماه (۲۷ ژوئیه) سال۱۱۲ بدیع بهائیان مطابق ۱۳۳۴ شمسی ویا ۱۹۵۵میلادی واقعه قتل هفت بهائی در یزد، که در منابع بهائی به «شهدای سبعه یزد» معروفاند، در زمان حکومت محمد رضا پهلوی در هرمزک یزد ٫پس از تحریکات آیتالله فلسفی صورت گرفت. اهالی روستای هرمزک به خیال آنکه در ثواب این خیر از هموطنان خود پیشی بگیرند زودتر از قرار مقرر اقدام به این عمل شنیع زدند و در حالیکه همه این ۷ شهید بزرگوار از بستگان آنها بودند بدون ادنی رحمی به منازل آنها یورش بردند و آنها را به شهادت رساندند. بنا به فرموده حضرت ولی امرالله این ۷ مظلوم پیشمرگ سایر احبای ایران گردیدند چراکه در اثر تعجیل اهالی روستای هرمزک و روستاهای نزدیکش، حکومت که خود نیز در زمینه حقوق بشر تحت فشار بود، از نقشهء پنهانی فلسفی و اعوانش دربارهء قلع و قمع کل احبای مطلع گشت و با زره و تانک از آن جلوگیری نمود.
روحشان شاد و یادشان گرامی باد .
شهدای سبعه هرمزک یزدhttps://bahaiazadi.wordpress.com/…/%D8%B4%D9%87%D8%AF%D8%A…/
اتحاد شاه و ملا عليه بهائيان در زمان محمد رضا شاه پهلوي، سال 1334 شمسيhttps://www.youtube.com/watch?v=YIsNUgavSEg
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
در سحرگاه 17 شهریور 1359، هفت نفر از بهائیان یزد پس از مدتی تحمل زندان، تنها به جرم بهائی بودن تیرباران شدند.
این افراد عبارت بودند از: جنابان فریدون فریدانی، عبدالوهاب کاظمی، علی مطهری، محمود حسن زاده، جلال مستقیم، نورالله اخترخاوری وعزیزالله ذبیحیان.
پس از این واقعه، عده ای از بهائیان پیکرهای پاکِ ایشان را در گلستان جاوید (آرامگاه بهاییان) به خاک سپردند، اما افسوس که دولت بعدا آنجا را ویران و بر روی آن بناهای دیگر احداث نمود.
قتل بهائیان در یزد صرفاً محدود به کشتارهای بعد از انقلاب 1357 نمی شود، در سال 1334 شمسي (سنه فلسفی - سال 112 بدیع ) و در زمان حکومت محمد رضا شاه پهلوی، 7 تن دیگر از بهائیان در هرمزک یزد، به همراهی طبل و شیپور به طرز فجیعی قطعه قطعه شدند.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
بيست و يك قتل فجيع ( سه دوره قتل های هفت نفره يا سبعه در يزد )
یزد در تاریخ خود، شاهدِ خاموش سه دوره قتل های سبعه (هفت نفره)، بوده است. نه تنها حکومت اسلامی یا حکومت پهلوی، که حکومت قاجار نیز تاب ایمان راسخ بهائیان یزد را نداشت. در زمان قاجار، به دستور جلال الدوله (حاکم یزد- برادر زاده ی مظفّرالدّين شاه) هفت تن از بهائیان یزد را به طرق وحشیانه ای اعدام و اجساد قطعه قطعه شده آنها را به زنان و کودکانشان نشان دادند.
و بهائیان ایران...
از " شکرنسا" از اهالی دهکدۀ گمنام" نوک" گرفته تا "علی مراد داودی"، استاد فلسفه دانشگاه تهران...
از " مونا" دخترهفده ساله شیراز تا "عبدالوهّاب کاظمی منشادی" پیرمرد نود و دو ساله در اطراف یزد...
از شهدای اولیه دیانت بهائی تا شهید "عطاالله رضوانی" تاجر خوشنام بندرعباس...
جمیع یک دل و یک زبان در برابر سیل خروشان امتحان مقاومت کردند و میراث مرغوب "لا عدل له" الهی را به همان پاکی و عظمت دیرین تسلیم نسل های آینده نمودند.
No comments:
Post a Comment