Wednesday, May 7, 2014

باز هم برخورد با بهائیان: تخریب گلستان جاوید شیراز و یک سابقه تاریخی




باز هم برخورد با بهائیان: تخریب گلستان جاوید شیراز و یک سابقه تاریخی
 

 

۱۵/ارديبهشت/۱۳۹۳


۱۱ اردیبهشت امسال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران خاک‌برداری در قبرستان مهم و تاریخی بهائیان را در شیراز آغاز کرد. آخرین خبر‌ها حاکی از این است که مأمورین سپاه پاسداران در دویست متر مربع و حدود یک متر و نیم عمق خاک‌برداری کرده‌اند. بهائیان شیراز مستقیما از سپاه پاسداران درخواست کرده‌اند تخریب بیشتر قبرستان بهائی را متوقف کنند اما استیناف آن‌ها از اولیای امور ، از جمله فرمانده کل سپاه پاسداران، شهرداری شیراز، امام جمعه، فرماندار شهر، دادستان کلّ کشور ایران و رئیس قوه قضائیه، به نتیجه‌ای نرسید.

«گلستان جاوید» شیراز (اصطلاحی که بهائیان برای قبرستان به کار می‌­برند) که از اوائل دهه‌ی ۱۹۲۰ میلادی متعلق به بهائیان بود در سال ١٣۶٣ از طرف دولت مصادره و از همان زمان سنگ‌های قبور با خاک یکسان و ساختمان اصلی آن ویران شد. مالکیت آن بعد‌ها تغییر یافت و سه سال پیش، سپاه پاسداران استان اعلام کرد که مالک آن زمین است و تصمیم دارد در این محل یک «ساختمان فرهنگی و ورزشی» احداث کند.

در حدود ٩۵٠ بهائی (از جمله ده بانوی بهائی شیرازی  که در ٢٨ خرداد ١٣۶٢، در اوج کمپین علیه بهائیان و محکومیت آن‌ها به اعدام، به دار آویخته شده بودند) در این گلستان جاوید به خاک سپرده شده­‌اند. این ۱۰ زن بهائی که در سنین بین ١٧ و ۵٧ سال بودند به اتهاماتی که یا بی‌اساس بودند (از قبیل «صهیونیست» بودن) و یا جرم محسوب نمی‌شدند (مثلا تدریس کلاس‌های کودکان) محکوم و اعدام شده بودند. جوان‌ترین دختر در بین آنان منا محمود‌نژاد بود که در زمان اعدام فقط ١٧ سال از سن‌ او می‌گذشت.

در سال‌های اخیر حمله به قبرستان‌های بهائی یکی از ویژگی‌های متداول حمله و سرکوب بهائیان است. در بین سال‌های ١٣٩٠-١٣٨٣ دست کم به ۴٢ قبرستان متعلق به بهائیان حمله شده‌ است. این حملات اغلب با اشاره و یا حمایت مستقیم دولت صورت می‌گیرد، حملاتی که شامل پرتاب بمب‌های آتش‌زا به غسال‌خانه‌ها، شکستن سنگ‌های مقابر، ریشه‌کن کردن درختان، نوشتن شعارهای ضد بهائی بر دیوارهای قبرستان، و نبش قبر کردن بوده است.



بهائیان شیراز و سابقه تخریب مقابر و اماکن بهائی در این شهر

بر اساس مستندات تاریخی موجود، آئین بابی توسط سیدعلی محمد باب در سال ۱۲۲۳ شمسی (مطابق با ۱۸۴۴ میلادی و ۱۲۶۰ قمری) در شهر شیراز آغاز شد که برای بهائیان مقدس است و اهمیت تاریخی دارد.

منزل سید باب که برای بهائیان زیارت‌گاهی مقدس به شمار می‌­آید، فقط حدود دو ماه پس از تأسیس جمهوری اسلامی مصادره، و سپس در سپتامبر ۱۹۷۹ با خاک یکسان شد. به همین ترتیب در سال ۱۹۸۰ میلادی مرکز تجمع بهائیان در شیراز نیز مصادره و از قرار معلوم به دفتر آیت‌­الله محلاتی مبدل شد که گمان می‌رود در دستور به تخریب بیت سید باب دست داشته است.

در همین سال بود که آرامگاه بهائیان مصادره و تخریب شد. به نظر می‌رسد که شهر شیراز اولین شهری بود که دولت جمهوری اسلامی آن را برای سرکوب سازمان یافته‌ی بهائیان انتخاب کرد، چنان‌که در آذر ۱۳۵۸ آقای عزت­‌اللّه فهندژ اعدام شد و در پی آن در اوائل سال ۱۹۸۰ میلادی اعضای ۹ نفره‌ی محفل بهائیان شیراز به دستور دولت بازداشت و رفته رفته با تعداد زیادی از بهائیان شیراز اعدام شدند. در حقیقت اعدام ۲۳ نفر بهائی در شیراز در سال ۱۹۸۳ میلادی یکی از خشونت­‌آمیز‌ترین اقدامات دولت علیه بهائیان بود. حتی در نخستین روزهای پس از انقلاب۱۳۵۷، حاکمیت تازه مستقر شده و حامیانش در اقدامی علیه بهائیان سعدیه (در نزدیکی شیراز) بیش از ۲۰۰ خانه و محل کار بهائیان را مورد تهاجم و آتش افروزی قرار دادند.

کمپین سرکوب بهائیان در شیراز ادامه یافت و در اکتبر سال ۱۹۸۲(۱۳۶۱)، ۳۹ نفر و یک ماه بعد در ماه نوامبر‌‌ همان سال ۴۱ نفر بهائی بازداشت شدند.

چهار ماه بعد (یعنی در فوریه ۱۹۸۳) نامه­‌ای محرمانه از طرف سپاه پاسدارن اشتباها به دفتر روزنامه‌ی «خبر جنوب» ارسال شد که در آن نوشته شده بود که دادگاه حکم اعدام ۲۲ بهائی در شیراز را صادر کرده است.

روزنامه این خبر را درج و سپس طی مصاحبه­‌ای با حجت‌­الاسلام قضائی (رئیس دادگاه انقلاب) نقل قول ایشان را در سرخط خبرهای خود درج کرد که نوشته بود:« به بهائیان اخطار می‌دهم که به آغوش اسلام بازگردند.» در اواسط سال ۱۹۸۳ به آن دسته از بهائیان دستگیر شده که هنوز اعدام نشده بودند فرصت دادند که از دین خود برگشته و مسلمان شوند. همه‌ی آن‌ها امتناع کردند. ۶ نفر از آقایان در تاریخ ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد ۱۳۶۲) و ۱۰ نفر از خانم‌ها، که در بالا به آن‌ها اشاره شد، دو روز بعد از آن اعدام شدند.


سرکوب بهائیان از طریق مصادره و تخریب اماکن مذهبی

تخریب اماکن مقدس و اموال و آرامگاه­های بهائیان تازگی ندارد و یکی از روش­هائی است که جمهوری اسلامی برای سرکوب و فشار به بهائیان به کار می‌­برد. طیف این تخریب از اماکنی که برای بهائیان مقدس و محترم شمرده می‌شود (نظیر تخریب منزل میرزا عباس نوری پدر بهاءاللّه، پیام‌­آور آئین بهائی، که در آنجا زندگی می‌­کرده یا تخریب آرامگاه ملا محمدعلی بارفروش ملقب به قدوس در بابل، و بسیاری از اماکن دیگر بهائی که یادواره‌­ای است از تاریخ و فرهنگ بهائی در ایران) شروع شده و به تخریب منازل و محل کسب و کار و مزارع بهائیان (ازجمله بیمارستان میثاقیه، آتش زدن منازل و مزارع بهائی در دهکده‌ی ایول و مغازه­‌های بهائیان در سمنان و مرودشت، یا به آتش کشیدن خودرو متعلق به بهائیان و مغازه و خانه­‌هایشان در رفسنجان) ادامه یافته و بالاخره به تخریب آرامگاه­‌های بهائی منتهی می‌شود: قبرستانهائی چون خاوران (که بهائیان نیز در آن به خاک سپرده شده‌اند) و یا آرامگاه­های بهائی در شهرهائی مثل نجف‌­آباد، اصفهان، قائم‌شهر (که نه یک بار و دو بار بلکه چهار بار تخریب شد)، یزد، مرودشت (دو بار)، آبادان، گیلاوند، مشهد، بروجرد، جیرفت، سمنان، سنگسر، ساری و... همه توسط و یا با پشتیبانی و اجازه‌ی مسوولان ویران شد. در بسیاری از این قبرستان‌ها، افزون بر ویران کردن مقابر حتی غسالخانه‌­های قبرستان نیز به آتش کشیده شد. در مشهد برای بهائیان حتی صدور مجوز برای تدفین صادر نشد. در موارد دیگر به بهائیان اجازه داده نشد که اموات خود را طبق مراسم بهائی دفن کنند و میت را با مراسم اسلامی دفن کردند.

سوالی که مسوولین امور در ایران باید به آن پاسخ دهند این است که اگر ذره‌­ای از این نوع تضییقات به مسلمانان وارد می‌شد و به این نحو به اماکن مقدسه‌ی آن‌ها و مقابر و اموات آن‌ها توهین و بی­‌احترامی صورت می‌گرفت چه عکس­‌العملی نشان می‌دادند؟ با کمال تأسف دولت جمهوری اسلامی صرفا به بهانه‌ی این‌که آئین بهائی را به عنوان یک دین و یا حتی یک نوع باور نمی‌­پذیرد، هر نوع سرکوب بهائیان را مجاز و نقض حقوق آن‌ها را موجه می‌داند.

_______________________________________________________________________
تخریب قبرستان تاریخی بهائی در شیراز توسّط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران
 Photo: HERITAGE... Iran's Revolutionary Guards has begun excavation in a historically important Baha'i cemetery in Shiraz >>> http://news.bahai.org/story/993
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ (۱ مه ۲۰۱۴)

نیویورک – جامعۀ جهانی بهائی از شنیدن این خبر که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران خاک‌برداری در قبرستان مهم و تاریخی بهائی در شیراز را آغاز کرده‌اند شدیداً متأسّف شد. این قبرستان، علاوه بر اهمّیّت‌های دیگر، محلّ دفن ده نفر از بانوان بهائی است که به دار آویخته شدن بی‌رحمانۀ آنان در سال ١٣۶٢ نموداری از ظلم شدید حکومت ایران به بهائیان شمرده شد.

خانم بانی دوگال نمایندۀ ارشد جامعۀ جهانی بهائی در سازمان ملل متّحد گفت "در روز گذشته از ایران خبر رسید که خاک‌برداری و تخریب قبور در این محل آغاز شده است و در حدود ۴۰ تا ٥۰ کامیون صفّ کشیده تا خاک‌ها را برداشته و به این کار سرعت بخشند."

"ما با فوریّت از جامعۀ بین‌المللی دعوت می‌کنیم که به این عمل مشمئزکننده اعتراض نمایند."

"و هم‌چنین مستقیماً از رئیس جمهور ایران، آقای حسن روحانی تقاضا می‌کنیم که این تخریب را متوقّف سازند."

اخبار واصله تا کنون حاکی از آن است که مأمورین سپاه پاسداران در دویست متر مربّع و حدود یک متر و نیم عمق خاک‌برداری کرده‌اند. این گودال در نزدیکی تعدادی از قبور خیلی قدیمی و در قسمت غربی این قبرستان است ولی به نظر می‌رسد که عمق آن هنوز به اندازه‌ای نرسیده است که به اجساد صدمه‌ وارد کرده باشد.

خانم دوگال گفت که بهائیان شیراز مستقیماً از سپاه پاسداران درخواست کرده‌اند که ساختمان مورد نظر را در ناحیه‌ای از این مکان بسازند که قبری در آن موجود نیست و آن قسمت که قبور در آن قرار دارد را به فضای سبز تبدیل نمایند و قبر مردگان را خراب نکنند.

خانم دوگال گفت "استیناف خواستن از اولیای امور از جمله فرماندۀ کلّ سپاه پاسداران، شهرداری شیراز، امام جمعه، فرماندار شهر، دادستان کلّ کشور ایران و رئیس قوّۀ قضائیّه نتیجه‌ای نبخشیده است."

این مکان که از سال‌های ١٢٩٨ میلادی متعلّق و مورد استفادۀ بهائیان شیراز بوده است در سال ١٣۶٣ از طرف دولت مصادره شد و در همان زمان سنگ‌های قبور با خاک یکسان شده و ساختمان اصلی آن ویران گردید. مالکیّت آن بعداً تغییر کرد و سه سال پیش، سپاه پاسداران استان اعلام نمود که مالک آن زمین است و تصمیم دارد در این محل یک "ساختمان فرهنگی و ورزشی" بنا نماید.

در حدود ٩٥٠ بهائی در این قبرستان مدفونند.

در بین مدفونین برجسته در این قبرستان "ده بانوی بهائی شیرازی" می‌باشند که در ٢٨ خرداد ١٣۶٢ در اوج کمپین حکومت در اعدام بهائیان به دار آویخته شدند. در سال‌های ١٣۶٧-١٣٥٧ بیش از ٢٠٠ نفر از بهائیان در ایران کشته شدند.

این ده بانو که در سنین بین ١٧ و ٥٧ بودند به جرایمی از قبیل "صهیونیست" بودن و تدریس کلاس‌های اطفال محکوم شدند. اعدام غیر قانونی و نمايشی آنان یک تحریم جهانی را به خود جلب نمود. بعد از محکومیّت آنان، به عنوان مثال، رئیس جمهور ایالات متّحدۀ امریکا رونالد ریگان درخواستی برای عفو آنان و ١٢ نفر از بهائیان که به اعدام محکوم شده بودند را صادر نمود.

در دوران محاکمه، به این ده بانو گفته شد که اگر تبرّی نمایند آزاد خواهند شد. زرّین مقیمی ابیانه، ٢٨ ساله، پاسخ داد "من بهائی هستم، اگر شما قبول کنید یا نکنید". "با تمام وجود و قلبم بهائی هستم و شما نمی‌توانید آن را از من بگیرید."

جوان‌ترین فرد در بین آنان، منا محمود‌نژاد، که در زمان مرگ فقط ١٧ سال از سن‌ّ او می‌گذشت نامش در موسیقی‌ها و ویدیوهای مختلف جاویدان شده است. بی‌گناهی آشکار و روح شجاع وی — و نُه نفر بانوی دیگر — در مقابله با مرگ او را نمادی جهانی از سرکوبی ناگوار ایران بر علیه بهائیان نمود.

در سال‌های اخیر حمله به قبرستان های بهائی یکی از ویژگی‌های متداول تضییقات وارده بر بهائیان ایران بوده است. در بین سال‌های ١٣٩٠-١٣٨٣ حدّ اقلّ ۴٢ قبرستان متعلّق به بهائیان مورد حمله واقع شده‌ است.

این حملات اغلب با اشاره و یا حمایت مستقیم دولت صورت می‌گیرد، حملاتی که شامل پرتاب بمب‌های آتش‌زا بر غسّال‌خانه‌ها، شکستن سنگ‌های قبور، ریشه‌کن کردن درختان، نوشتن شعارهای ضدّ بهائی بر دیوارهای قبرستان، و نقش قبر کردن بوده است.

منبع: سرویس خبری جامعه بهائی


____________________________________________________________________


بهائیان از روحانی خواستند تخریب گورستانشان را متوقف کند
نوشتۀ ناصر اعتمادی
جمعه 02 مه 2014

جامعۀ بهائیان ایران با انتشار بیانیه ای از حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، خواست که تخریب گورستان بهائیان در شهر شیراز را سریعاً متوقف کند.

در این بیانیه که در خارج از ایران منتشر شده آمده است که تخریب این گورستان که در آن طی دههای گذشته صدها تن از اعضای جامعۀ بهایی به خاک سپرده شده اند با سرعت در جریان است و حدود چهل تا پنجاه کامیون روزانه خاک این گورستان و اجساد دفن شده در آن را به مناطقی دیگر منتقل می کنند.
جامعۀ بهائیان ایران در بیانیه اش تصریح کرده است که گورستان آنان در شیراز در سال 1983 توسط حکومت تهران ضبط شد و مقامات محلی می گویند قصد دارند در این گورستان ساختمانی فرهنگی و ورزشی بسازند.
جامعۀ بهاییان ایران در بیانیه اش از رییس جمهوری اسلامی، حسن روحانی، خواسته است که این اقدام ننگین را هر چه سریعتر متوقف کند.
جامعۀ بهائیان ایران در بیانیه افزوده است که در ده سال گذشته دست کم 40 گورستان بهائیان ایران به سرنوشتی مشابه دچار شده و همانند گورستان شیراز مقامات پس از نبش قبور باقی ماندۀ اجساد گورها را از خاک خارج و به محل ها نامعلوم منتقل کرده اند.

http://behnazar.blogspot.com/2014/05/blog-post_2.html

RFI فارسي : http://wn.rfi.fr/ww.persia



دوستان عزيز، لطفأ پتيشن زير را امضا فرمائيد:



رئيس جمهور ايران حسن روحاني:
تخريب گورستان بهائي شيراز را متوقف كنيد.


SIGN THIS PETITION :
    
Iranian President Hassan Rouhani : Halt the desecration of the Bahai Cemetery in Shiraz

https://secure.avaaz.org/en/petition/Iranian_President_Hassan_Rouhani/?dRZYvhb




__________________________________________________________________

تخریب قبرستان تاریخی بهائی در شیراز توسّط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران
صلح عمومي
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ (۱ مه ۲۰۱۴)

نیویورک – جامعۀ جهانی بهائی از شنیدن این خبر که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران خاک‌برداری در قبرستان مهم و تاریخی بهائی در شیراز را آغاز کرده‌اند شدیداً متأسّف شد. این قبرستان، علاوه بر اهمّیّت‌های دیگر، محلّ دفن ده نفر از بانوان بهائی است که به دار آویخته شدن بی‌رحمانۀ آنان در سال ١٣۶٢نموداری از ظلم شدید حکومت ایران به بهائیان شمرده شد.

خانم بانی دوگال نمایندۀ ارشد جامعۀ جهانی بهائی در سازمان ملل متّحد گفت "در روز گذشته از ایران خبر رسید که خاک‌برداری و تخریب قبور در این محل آغاز شده است و در حدود ۴۰ تا ٥۰ کامیون صفّ کشیده تا خاک‌ها را برداشته و به این کار سرعت بخشند."

"ما با فوریّت از جامعۀ بین‌المللی دعوت می‌کنیم که به این عمل مشمئزکننده اعتراض نمایند."

"و هم‌چنین مستقیماً از رئیس جمهور ایران، آقای حسن روحانی تقاضا می‌کنیم که این تخریب را متوقّف سازند."

اخبار واصله تا کنون حاکی از آن است که مأمورین سپاه پاسداران در دویست متر مربّع و حدود یک متر و نیم عمق خاک‌برداری کرده‌اند. این گودال در نزدیکی تعدادی از قبور خیلی قدیمی و در قسمت غربی این قبرستان است ولی به نظر می‌رسد که عمق آن هنوز به اندازه‌ای نرسیده است که به اجساد صدمه‌ وارد کرده باشد.

خانم دوگال گفت که بهائیان شیراز مستقیماً از سپاه پاسداران درخواست کرده‌اند که ساختمان مورد نظر را در ناحیه‌ای از این مکان بسازند که قبری در آن موجود نیست و آن قسمت که قبور در آن قرار دارد را به فضای سبز تبدیل نمایند و قبر مردگان را خراب نکنند.

خانم دوگال گفت "استیناف خواستن از اولیای امور از جمله فرماندۀ کلّ سپاه پاسداران، شهرداری شیراز، امام جمعه، فرماندار شهر، دادستان کلّ کشور ایران و رئیس قوّۀ قضائیّه نتیجه‌ای نبخشیده است."

این مکان که از سال‌های ١٢٩٨ میلادی متعلّق و مورد استفادۀ بهائیان شیراز بوده است در سال ١٣۶٣ از طرف دولت مصادره شد و در همان زمان سنگ‌های قبور با خاک یکسان شده و ساختمان اصلی آن ویران گردید. مالکیّت آن بعداً تغییر کرد و سه سال پیش، سپاه پاسداران استان اعلام نمود که مالک آن زمین است و تصمیم دارد در این محل یک "ساختمان فرهنگی و ورزشی" بنا نماید.

در حدود ٩٥٠ بهائی در این قبرستان مدفونند.

در بین مدفونین برجسته در این قبرستان "ده بانوی بهائی شیرازی" می‌باشند که در ٢٨ خرداد ١٣۶٢ در اوج کمپین حکومت در اعدام بهائیان به دار آویخته شدند. در سال‌های ١٣۶٧-١٣٥٧ بیش از ٢٠٠ نفر از بهائیان در ایران کشته شدند.

این ده بانو که در سنین بین ١٧ و ٥٧ بودند به جرایمی از قبیل "صهیونیست" بودن و تدریس کلاس‌های اطفال محکوم شدند. اعدام غیر قانونی و نمايشی آنان یک تحریم جهانی را به خود جلب نمود. بعد از محکومیّت آنان، به عنوان مثال، رئیس جمهور ایالات متّحدۀ امریکا رونالد ریگان درخواستی برای عفو آنان و ١٢ نفر از بهائیان که به اعدام محکوم شده بودند را صادر نمود.

در دوران محاکمه، به این ده بانو گفته شد که اگر تبرّی نمایند آزاد خواهند شد. زرّین مقیمی ابیانه، ٢٨ ساله، پاسخ داد "من بهائی هستم، اگر شما قبول کنید یا نکنید". "با تمام وجود و قلبم بهائی هستم و شما نمی‌توانید آن را از من بگیرید."

جوان‌ترین فرد در بین آنان، منا محمود‌نژاد، که در زمان مرگ فقط ١٧ سال از سن‌ّ او می‌گذشت نامش در موسیقی‌ها و ویدیوهای مختلف جاویدان شده است. بی‌گناهی آشکار و روح شجاع وی — و نُه نفر بانوی دیگر — در مقابله با مرگ او را نمادی جهانی از سرکوبی ناگوار ایران بر علیه بهائیان نمود.

http://behnazar.blogspot.com/2014/05/blog-post_2.html

____________________________________________________________________


تخریب گورستان تاریخی بهائیان شیراز به دست سپاه پاسداران





جامعه‌ی جهانی بهائی می‌گوید نیروهای سپاه پاسداران به سرعت در حال تخریب و خاک‌برداری گورستان تاریخی بهائی‌ها در شیرازند. دست‌کم ۹۵۰ بهائی در این گورستان مدفون‌اند. تعرض به گورستان‌های بهائیان از سال‌ها پیش ادامه دارد.



جامعه‌ی جهانی بهائی از اقدام به تخریب گورستان تاریخی بهائیان ایران در شیراز به دست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد و خواهان توقف این کار شد.

این مرکز در گزارشی که روز پنج‌شنبه(۱۱ اردیبهشت) در وب‌سایت خبری خود منتشر کرد، می‌گوید که تخریب قبور و خاک‌برداری از این گورستان آغاز شده و کامیون‌ها به سرعت در حال انتقال خاک‌ها هستند.

این گزارش می‌گوید اخبار دریافتی حاکی از آن است که مامورین سپاه پاسداران در مساحتی حدود دویست متر مربع و عمق یک متر و نیم خاک‌برداری کرده‌اند.

بانی دوگال، نماینده‌ی ارشاد جامعه جهانی بهائی در سازمان ملل متحد با تایید این خبر گفت که سپاه پاسداران قصد ساختمان‌سازی در این محل را دارد.

دوگال تاکید کرد که بهائیان مقیم شیراز به شکل مستقیم از سپاه پاسداران خواستند که ساختمان موردنظر خود را در بخشی از گورستان که قبری وجود ندارد، احداث کند. اما سپاه پاسداران به این خواسته توجهی نکرده است.
جامعه‌ی جهانی بهائی از حسن روحانی خواسته تا تخریب این فضای تاریخی را که بیش از ۹۵۰ بهائی در آن به خاک سپرده شده‌اند، متوقف کند. این گورستان از سال ۱۲۹۸ میلادی به بهائیان تعلق داشته و یک‌بار نیز در سال ۱۳۶۳ از طرف دولت مصادره و سنگ‌قبرها در آن زمان تخریب شد.
قبر ۱۰ زن بهائی نیز که در خرداد ماه ۱۳۶۲ و در روزهای اوج اعدام بهائیان به دار آویخته شدند، در این گورستان است. مونا محمود‌نژاد، دختر نوجوان ۱۷ ساله‌ی بهائی یکی از این زنان بود که اعدام او واکنش‌ها و خشم بسیاری را در جهان به دنبال داشت.
گزارش جامعه‌ی جهانی بهائی می‌گوید در فاصله‌ی سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰ دست‌کم ۴۲ گورستان متعلق به بهائی‌ها در شهرهای مختلف ایران مورد حمله قرار گرفته است.
قبرستان بهائیان تهران در اوایل دهه‌ی هشتاد به شکل کامل تخریب و در زمین آن یک فرهنگ‌سرا ساخته شد.

DW.DE


در سال‌های اخیر حمله به قبرستان‌های بهائی یکی از ویژگی‌های متداول تضییقات وارده بر بهائیان ایران بوده است. در بین سال‌های ١٣٩٠-١٣٨٣ حدّ اقلّ ۴٢ قبرستان متعلّق به بهائیان مورد حمله واقع شده‌ است.

این حملات اغلب با اشاره و یا حمایت مستقیم دولت صورت می‌گیرد، حملاتی که شامل پرتاب بمب‌های آتش‌زا بر غسّال‌خانه‌ها، شکستن سنگ‌های قبور، ریشه‌کن کردن درختان، نوشتن شعارهای ضدّ بهائی بر دیوارهای قبرستان، و نقش قبر کردن بوده است.


http://behnazar.blogspot.com/2014/05/blog-post_2.html

____________________________________________________________________________


تاریخ: جمعه ,۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳

خبرگزاری هرانا – از دو ماه پیش تاکنون قبرستان بهاییان اهواز با بلوکهای سیمانی مسدود شده است و از دفن مردگان بهایی جلوگیری می‌شود.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از حدود دو ماه پیش قبرستان بهاییان در شهر اهواز بسته شده و کوچه منتهی به این مکان توسط بلوکهای سیمانی بزرگ مسدود شده و هیچ‌کس مسئولیت این اقدام را برعهده نمی‌گیرد.

حدود یک ماه پیش نیز که شهروندان بهایی قصد تدفین جسد یکی از مردگان خویش را در این قبرستان داشتند موفق به انجام این کار نشدند.

یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «در این مدت ماپیگیر دلیل این محدودیت بودیم ولی هیچ جوابی به ما نمی‌دهند.»

گفتنی است در شهر شیراز نیز روز دوشنبه ۸ اردیبهشت ماه گروهی با پیاده کردن لودر و بیل مکانیکی قصد تخریب قبرستان بهاییان این شهر (گلستان جاوید یا باغ ابدی) را جهت ساخت مجموعه فرهنگی داشتند.

طبق آخرین گزارشات روند تخریب قبرستان بهاییان در شیراز نیز آغاز شده است.

سال گذشته نیز گورستان بهائیان سنندج تحت عنوان تصرف تخریب شده بود.

S73R0631

تصویر مستند از ورودی گورستان بهائیان اهواز

______________________________________________________



بهائیان از روحانی خواستند تخریب گورستان شان را متوقف کند

جامعۀ بهائیان ایران با انتشار بیانیه ای از حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، خواست که تخریب گورستان بهائیان در شهر شیراز را سریعاً متوقف کند.

در این بیانیه که در خارج از ایران منتشر شده آمده است که تخریب این گورستان که در آن طی دههای گذشته صدها تن از اعضای جامعۀ بهایی به خاک سپرده شده اند با سرعت در جریان است و حدود چهل تا پنجاه کامیون روزانه
 خاک این گورستان و اجساد دفن شده در آن را به مناطقی دیگر منتقل می کنند.
جامعۀ بهائیان ایران در بیانیه اش تصریح کرده است که گورستان آنان در شیراز در سال ١٩٨٣ توسط حکومت تهران ضبط شد و مقامات محلی می گویند قصد دارند در این گورستان ساختمانی فرهنگی و ورزشی بسازند.
جامعۀ بهاییان ایران در بیانیه اش از رییس جمهوری اسلامی، حسن روحانی، خواسته است که این اقدام ننگین را هر چه سریعتر متوقف کند.

گزارش كامل در سايت راديو بين المللي فرانسه
نوشتۀ ناصر اعتمادی

http://www.persian.rfi.fr/بهائیان-از-روحانی-خواستند-تخریب-گورستان-شان-را-متوقف-کند-20140502/ایران
 
____________________________________________

تخریب قبرستان تاریخی بهائی در شیراز توسّط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران

 
ارواح مقدّسۀ متصاعدین الی اللّه در گلستان جاوید شیراز که در اعلی غرفات ملکوت ابهی ساکنند در محضر حضرت بهاءاللّه شاهد و ناظر این عمل غیر انسانی سردمدارن رژیم حاکم بر ایران میباشند. گو اینکه این تخریب قلوب عاشقان بهاء را به درد و و آه و فغان بعنان آسمان برده لکن نتایج مثبت آن در حین و آینده ائی نه چندان دور چنان جلوه نماید که جهانیان حیرت نمایند و مصداق عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد سبب تشهیر آئین ابهی و نشر نفحات اللّه آناً و آناً و یوماً فیوماً خواهد گردید و شبهه ائی نیست که مردم شریف و نجیب و مهربان و با خرد کشور ایران مقدّس شاهدی عادل بر ظلمهای وارده به اهل بهاء در آن خطۀ مبارکه میباشند و طلیعۀ ادْخُلُوهَا فی دین اللّه افواجا و ورود افواج مؤمنین فوج فوج چون موج آشکار گردیده است. بنصّ صریح طلعات مقدّشۀ بهائی تمامی اماکن مقدّسه در ایران و سایر نقاط بصورت اوّلیّه باز خواهد گشت و شکوه و جلال مالک اسماء و انام بر همگان روشن و منیر خواهد شد.و بدینگونه است که ملّاح القدس سفیۀ حمراء سکّان آن را عهده دار و به سر منرل مقصود خواهند رساند.


__________________________________________________




اينجا گلستان جاويد شيراز است ، سپاه پاسداران انقلاب جمهوري اسلامي ايران ، بلدوزرها و وسائل تخريب خود را مهيأ كرده اند برأي تخريب و ويراني اين قبرستان كه حقيقتا همانند گلستان است ، و ساليان متوالي اين زمين دور افتاده و كوهستاني را أحباب " بهائيان " شيراز بامصرف بسيار و خون جگر آباد و سر سبز كرده اند . باز اين نفوس خدا نشناس ، تصميم گرفته اند اين محل زيبا و دور افتاده از شهر را تخريب كنند . به همه اطلاع رساني كنيد .


 ا



______________________________________________________________________________________



کارگاه آموزشی شهروندیار شما احتمالا مسلمان، بی دین یا پیروی مذهب دیگر هستید، ممکن است اصلاح طلب باشید، برانداز، طرفدار حکومت یا فردی بی تفاوت نسبت به سیاست! با این حال کدام یک از شما با این اقدامات جمهوری اسلامی علیه هموطنان بهایی موافقید؟

خبر به نقل از صدای آمریکا
ابراز تاسف از تخریب گورستان بهاییان در شیراز

جامعه جهانی بهایی در بیانیه ای، با ابراز تاسف از انتشار گزارش هایی که از تخریب گورستان بهاییان در شیراز حکایت می کنند، آن را عملی «مشمئزکننده» خوانده و از جامعه بین‌المللی خواسته است به آن اعتراض کند.

بنابر گزارشی که این نهاد مستقر در نیویورک آمریکا در وبسایت رسمی خود منتشر کرده است، خاک‌برداری از گورستان بهائیان در شیراز و تخریب قبور آغاز شده و ده‌ها کامیون به سرعت در حال انتقال خاک‌ها هستند.

جامعۀ جهانی بهائی این مکان را مهم و تاریخی توصیف کرده و می گوید «این گورستان محل دفن ۱۰ نفر از بانوان بهایی است که به دار آویخته شدن بی رحمانه آنها در سال ١٣۶٢ نموداری از ظلم شدید حکومت ایران به بهاییان شمرده شد».

این گزارش به نقل از بانی دوگال، نماینده ارشد جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل متحد، می نویسد روز گذشته (۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳) از ایران خبر رسید که تخریب قبور در آن گورستان آغاز شده و حدود ۴۰ تا ۵۰ کامیون در صف هستند تا عملیات خاکبرداری به سرعت انجام شود.

این نخستین بار نیست که چنین اقدامی در گورستان های بهاییان صورت می گیرد.

بنابر گزارش هایی که در پایگاه های خبری جامعه بهاییان منتشر شده بود، در ۳۰ دی ۱۳۸۷ تعدادی از نیروهای لباس شخصی با یک دستگاه کامیون و یک دستگاه بولدوزر به گورستان بهاییان در قائم شهر رفتند و به جمع آوری سنگ های قبور و مسطح کردن آنها پرداختند.

جمهوری اسلامی ایران بهاییت را برسمیت نمی شناسد. ۷ نفر از رهبران جامعه بهایی در ایران از سال ۱۳۸۷ زندانی هستند، اما مقام های ایرانی تاکنون به درخواست های بین المللی برای آزاد کردن آنها توجه نکرده است.



  • Mohamad Ali Elahi
    کدام جانوری با قبر مرده این می کنه که رژیم ستم اسلامی می کند؟
    Like · Reply · 29 · May 2 at 10:18pm
  • Fariba Millani
    شرم بر جمهوری ننگین اسلامی واخوند نادان که از مرده ها هم در هراسند.
    Like · Reply · 23 · May 2 at 10:23pm
  • کارگاه آموزشی شهروندیار
    عکسی که نشان می دهد قبرستان بهایی ها توسط جمهوری اسلامی مصدود شده تا تخریب گورستان بدون مخفیانه انجام شود
  • Bahar Alvand
    یه لحظه خودتون رو بزارید جای خانواده های اونها
    عزیزانتون که کنارتون هستند فوت کنند و کسی با قبرشون این رفتار رو بکنه
    بعد از مرگ ناگریز چه چیزی جز یک سنگ قبر از عزیزان ما برامون باقی خواهد ماند
    ...See More
    Like · Reply · 8 · May 2 at 11:06pm
  • Mohsen Kelarestani
    اقاى پارسا شما خودت ايرانى نيستى كه بخواهى هم وطن ايرانى داشته باشى چون در فرهنگ ايران هيچگونه فرق بين اديان كه در ايران زندگى ميكنند وجود ندارد همه هم وطن با مذاهب مختلفند
    Like · Reply · 5 · 6 hours ago
  • Maryam Tahmasbi
    من به عنوان یک ایرانی مخالفت و اعتراض خود را نسبت به این حرکت غیرانسانی ابراز می کنم و با هموطنان بهایی اظهار همدردی می کنم!
  • Ghasem Soltani-alasvand
    آقای ناصر یحیوی چه ربطی به فاشيسم فارس داره!؟
    مثل اینکه توی شیراز شهر فارس نشينه نه تبریز 
    افتاد پانتورکه بیگانه پرست
    ...See More
  • Mohammad Miralami
    خوشون میگن سال 62 مرده اند الان بیش از سی سال از خاک کردن اونا گذشته قبر خود شیعیان هم که سی سال بگذره اجازه دفن یه مرده دیگه رو میدن یا قبرستونایی که داخل شهر باشه از آخرین دفن اگه سی سال بگذره قبرستون رو خاک برداری میکنن و تبدیل به پارک یا خیابون میشه من طرفداری حکومت نمیکنم فقط میخوام بگم زود قضاوت نکنین اول تحقیق وبررسی کنین بعد نظر بدین
    Like · Reply · 3 · 12 hours ago
  • Mohammad Ramezani
    حیوانات وحشی هم اینکارو نمیکنند
    Like · Reply · 3 · May 2 at 10:52pm
  • Zozo Sh
    مسلمان!!! شيعه!!!! إنسان بمونيد بابا ابرومون رو بردين بابا حالم ازتون بهم ميخوره
    See Translation
    Like · Reply · 3 · May 2 at 10:42pm
  • Ashkan Mohebbi
    اگه به اصل کارنگاه کنیم،کار اشتباهیه،اما اگه به فرقه ضاله بهاییت نگاه کنیم نه،مگه خراب کردن قبر یزید ایراد داره؟ظلمی که بهاییت به اسلام کرد،یزید نکرده،کم نبودن بچه هاو زن هاو مردهای مسلمانی (چه شیعه چه سنی) که توسط این فرقه به بدترین وجه ترور وکشته شده اند،شما کاری به آخوندو غیره نداشته باشین،اگرکمی درباره این فرقه نجس بهاییت مطالعه کرده و آشنایی داشته باشین،بیخودی سر چهارتا سنگ قبر خودتون رو اذیت نمیکنین
    Like · Reply · 2 · 18 hours ago
  • Rana Farzin
    نفرت انگیزه این کاااااااااااار 
    Like · Reply · 2 · 20 hours ago
  • Mehdi Abaspoor
    این آخوند‌های یه من ریش با این کار کثیفشون میخوان به ملت ایران بفهمونن که ما انسان نبودیم که شما ملت ایران به ما به چشم انسان نگاه کردید! اینها اسمشون انسان نیست. اینها گورکن هستن که این کارو می‌کنن اینها و حامیان این آخوند‌ها از گورکن هم کم ترن چون اون حیوون دیگه سنگ قبرو نمیشکنه لعنت به این رژیم کثیف آخوندی
  • Nargis Shekari
    این کار درستی نیست مگه یادتون رفته ای خاک برسرتان بو وجدانان که امام علی علیه السلام به دشمنش که با شمشیر فرق سرش را شکافت گفت با مدارا و مهربانی با اون رفتار کنید مگر حضرت محمد نبود که جلوی اذیت و ازار قریش به او یک کلمه حرف ناروا یا زور نگفت و فقط صب...See More
  • کارگاه آموزشی شهروندیار
    خبر هرانا در این مورد https://hra-news.org/.../%D9%85%D8%B5%D8%AF%D9%88%D8%AF...

    hra-news.org
    خبرگزاری هرانا – از دو ماه پیش تاکنون قبرستان بهاییان اهواز با بلوکهای سیمانی مص...See More
  • Farzaane ST
    به زنده و مرده آدما بی احترامی می کنن ! اینا دیگه کی هستن بخدا ؟!
    Like · Reply · 2 · May 2 at 11:14pm
  • Mehdi Shafiee
    اقا پارسا شما چه كسى را هموطن خود ميدونى؟ بيدينان چطور، بودايى ها را چگونه ميبنى، سنى ها چگونه اند، درويش هاى با خلوص را چى.
    اصلا شما چه حق و حقوقى براى
    خود ميدونى كه نظر به هموطن بودن
    ...See More
    Like · Reply · 4 · 10 hours ago
  • Aram Akbarnejad
    من یک بهایی ایرانی هستم. همه انسانها رو دوست دارم٬ چه مسلمون چه مسیحی چه سیاه یا سفید٬ یاد گرفتم به همه احترام بزارم ٬ اگه قبله من با شما فرق داره خدام که یکیه ٬ ٱزارم که به کسی نرسیده . از این حکومت که به هم دیناش رحم نمیکنه بیشتر ازین انتظار نمیره اما من از بعضی از این کامنت ها دلم بیشتر میگیره که بعضیا چقدر بی انصافن 
    Like · Reply · 1 · 28 minutes ago
  • Sina Fazli
    کثیف تر بی شرفتر از این رژیم اخوندی باز خودشونند.
    Like · Reply · 1 · 9 hours ago
  • Ghasem Dehghani
    لعنت بر جمهوري اسلامي که اينقد خودشون رو برحق ميدونن الملکو يبقي مع الکفر ولا يبقي مع الظلم .مطمن باشيد ظلم اينا هم ي روزي ب پايان ميرسد .با ارزوي ازادي عقايد مذهبي در ايران
    Like · Reply · 1 · 10 hours ago
  • Saber Maghsoudikhah Baziha migan bahaieyat sakhteye daste englise khob eslamam sakhteye daste arabestane soudiye .
    Like · Reply · 1 · 10 hours ago
  • Maryam Asha
    واقعا متاسفم نابود باد رژیم فاشیسمی آخوندی
    Like · Reply · 1 · 12 hours ago
  • Maryam Green Persian S
    شرم آوره
    Like · Reply · 1 · 13 hours ago
  • Darya Abi
    لعنت بر شما كه از مرده ها هم نميگذريد آهاى شيرازيهاى با غيرت كجا بوديد تماشا ميكردين مگه نه ؟
    Like · Reply · 1 · 16 hours ago
  • Hamideh Zardosht
    .... واقعا متاسفم
    Like · Reply · 1 · 19 hours ago
  • Mahnaz Mk
    بهائیان احساس برتری را دلیل اصلی ایجاد تعصب می‌دانند.
    Like · Reply · 1 · 20 hours ago
  • Mitra VP Moteasefam
    Like · Reply · 1 · 21 hours ago
  • Arman Mandavi Mo Ho ايشالا روزى خودت و بستگانت
    Like · Reply · 1 · 22 hours ago
  • Farah Sadati
    حکومتی که از مرده ها می هراسد .....
    Like · Reply · 1 · 23 hours ago
  • Fareid Kasiri
    كدام دين واهينست كه اينقدر بى رحمى وقساوت را روا ميداره كه حتى بمردگان هم رحم نكنند كو كجاست اء خدا كو انكه گفت قسم ياد ميكنم از ظلم احدى نگذرم تاكى شاهد اين همه قساوت و ظلم باشيم اينها كه اينكارها را ميكنند روبه كدام قبله نماز ميخوانند ءءءءء
    Like · Reply · 1 · 23 hours ago
  • Ali Alavi
    چه قدر بي حيا اند اينها به اسم دين تاكجا مى روند اين حيوانات بي دين بايد جلو شون ايستاد
    Like · Reply · 1 · 23 hours ago
  • Peyman Khoshbin Moein Moin Tahmasebi,ishalla gesmate babat beshe
    Like · Reply · 1 · Yesterday at 9:42am · Edited
  • Abu Muhammad
    الله تبارك وتعالى به حال مایان رحم و دری بگشاید. واگرنه تا این رژیم آخوندی و ظالم هست. ظلم وفساد را سبب نجات کرسی شون می دانند.یا الله هر چهار پابه این کرسی را بشکن یا رب (ج)نبست بجز درات پناهی.
    Like · Reply · 1 · Yesterday at 8:50am · Edited
  • Mohamadreza Savadkouhi
    بی شرمی و بی شرفیم حدی داره
  • Pari Abdolahi Vaghean zabanam ghofl va maghzam hang va jesmam be hes shode az in khabar khoda be dade dele khanevadehaye in raftegan beresad akhe Mage az morde ham bayad tarsid?
  • Mohamad Hokamzadeh motaasefam.......
  • Zari Zoufonoun
    اينها روانى أند نه روحانى با مرده هم شما جانوران دشمنى داريد ننگ بر شما آدم خوار ان........
  • Sepideh Moradi
    شرمندگیش واسه ما.
    من مرده پرست نیستم 
    ولی اگه قبرستون خودتونم بود این کارو باهاش میکردین بی ابرویی محض
  • Karen Rashid lanat bar baes o banish...
  • Moin Tahmasebi dameshon gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrm 
  • Sepahdar Montazeri
    مرده بدبخت که دستش از دنیا کوتاس.چه کاریه آخه برادر من...
  • Ozra Farahani
    این عمل فقط از یک تفکر حقیرانه صادر میشود وهیییییییییییییچ منشا اعتقادی ندارد
  • Shirin Ahsani Ridam to harchi jomhorieya
  • Ahmad Zaheri
    شرم باد بر کسانی که این کارو انجام دادن
  • Fariba Vatankhah
    واقعا شرم اور تا کی می خوان ادامه بدن چی می خوان ثابت کنن گورستان بهم بزنین با اعتقاد مردم چه کار می کنین
    Like · Reply · 1 · May 2 at 11:19pm
  • Masoud Eskandari
    درد آور...
    Like · Reply · 1 · May 2 at 10:54pm
  • Narges Masoumi
    مسلمون و مسيحي و بهائي و زرتشتي و يهودي و لاييك همشون انسانن و همه دل دارن و همشون احساس دارن ، چه طور به خودتون أجازه ميدين أدما را قضاوت كنين و برچسب بچسبونين ، واقعا واسه أفكار مريضتون متاسفم
    Like · Reply · 2 · 19 hours ago
  • Rostam Rostami Kia
    هم میهن بهایی .. شرمنده ایم از رفتار کودکانه این جماعت حاکم و نادان
  • Haj Mehdi
    اصلا پسندیده نیست.

________________________________________________________________________________________


 
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گروهی که با پیاده کردن لودر و بیل مکانیکی قصد تخریب قبرستان شهروندان بهایی شیراز را داشتند، علی رغم دستور توقف کار از سوی اداره اماکن گودبرداری در این گورستان را آغاز کردند.

یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «نماینده شهروندان بهایی موفق به کسب دستور توقف تخریب گورستان از اداره اماکن شدند. امام گروهی که قصد تخریب این گورستان را داشته دست از کار نکشیده و به گود برداری خود ادامه دادند. ایشان حتی یک مامور مسلح را نیز بر سر این زمین گذاشته بودند و به دستور اداره اماکن هیچ توجهی نکردند.»

گفتنی است، از روز دوشنبه ۸ اردیبهشت ماه گروهی با پیاده کردن لودر و بیل مکانیکی اقدام به تخریب قبرستان بهاییان شیراز (گلستان جاوید یا باغ ابدی) جهت ساخت مجموعه فرهنگی کرده‌اند.

همچنین از دو ماه پیش تاکنون قبرستان بهاییان اهواز با بلوکهای سیمانی مسدود شده است و از دفن مردگان بهایی جلوگیری می‌شود.


----------------------------------------------------------------------------------------------------

دوستان عزيز، لطفأ پتيشن زير را امضا فرمائيد:



رئيس جمهور ايران حسن روحاني:
تخريب گورستان بهائي شيراز را متوقف كنيد.


SIGN THIS PETITION :
    
Iranian President Hassan Rouhani : Halt the desecration of the Bahai Cemetery in Shiraz

https://secure.avaaz.org/en/petition/Iranian_President_Hassan_Rouhani/?dRZYvhb



_____________________________________________________________________



Bahá'i Internasional Community

 — Despite a worldwide outcry, the Iranian Revolutionary Guards is continuing to destroy a historic Baha'i cemetery in Shiraz, Iran.
The ongoing demolition – which is understood to be taking place without a permit from municipal authorities – continues unabated. Ironically, President Hassan Rouhani's advisor on religious and ethnic minorities spoke last Friday in a synagogue in Shiraz and called on Iranians to respect the rights of religious minorities. All the while, the revolutionary guards were carrying out the ongoing destruction in another part of the city.
"Baha'is around the world have been moved by the overwhelming expressions of outrage in the media and particularly from Iranians both inside and outside of Iran who condemn this deplorable act," said Ms. Bani Dugal, the principal representative of the Baha'i International Community to the United Nations.
Many Iranians have responded with anger, registering their concern online.
"I'm a Shiite Muslim and now my religion is placing a great burden on me because it is destroying the cemetery of another religion," wrote someone in response to a story on Radio Farda, an Iranian news website. "Mr. Rouhani, please wake up from your sleep."
On Facebook, on a Persian-language page dedicated to promoting the spirit of citizenship, an individual posted an article about the Shiraz cemetery's destruction, saying that whether someone was pro-government or against it, religious or atheist, how could one imagine supporting such an action. "Which one of you supports this act committed against our Baha'i compatriots by the Islamic Republic?"
    • Photos of the destruction of a historic Baha’i cemetery in Shiraz by the Revolutionary Guards.
    Ms. Dugal added: "Given the historic character of this ground, where some 950 Baha'is are buried, including ten women who were hanged in 1983 for their refusal to recant their Baha'i belief, this continuing action is not only illegal but morally outrageous."
    Noting that the news has been widely discussed in the news media and online, Ms. Dugal called on the international community to continue to raise its voice against the Guards' action, in the hope that it will motivate the authorities in Iran to press harder for them to stop the demolition.
    "Given that his own advisor has been travelling the country calling for respect for religious minorities, we would hope that President Rouhani himself would step in and get the Revolutionary Guards to stop this desecration," she said.
    Word of the cemetery's demolition emerged on 1 May after the Baha'i International Community learned that Revolutionary Guards had in late April dug up an area of some 200 square meters and lined up some 40 to 50 trucks for continuing excavation.
    It has since been learned that the appropriate municipal authorities had not issued a permit for the excavation, a legal procedure required for any such work. The Guards, who took ownership of the site three years ago and announced plans to build a new cultural and sports building there, ignored the legal requirement.
    Ali Younesi, the special advisor to President Hassan Rouhani for ethnic and religious minorities, who issued a call for religious tolerance while visiting a synagogue in Shiraz, is reported to have said: "Iran belongs to all Iranians from every minority group and they all have the right to live with peace among other people." He added: "No one has the right to violate the rights of any minorities."
    Ms. Dugal said Mr. Younesi's remarks seemed to make a mockery of the government's ability to control the Revolutionary Guards.
    "Here we have a top presidential advisor to Hassan Rouhani calling for Iranians to respect the rights of religious minorities, in a talk given at a Jewish holy place no less, while the revolutionary guards are hard at work in another part of the city destroying the holy ground of another religious group," said Ms. Dugal. "The irony, let alone the injustice, is incredible."




    Photos of the destruction of a historic Baha’i cemetery in 
    Shiraz by the Revolutionary Guards.

    High resolution download



    Photos of the destruction of a historic Baha’i cemetery in Shiraz by the Revolutionary Guards.

      High resolution download
    ---------------------------------------------------------
    Kamran Hooshmand
    فیلمی تاریخی از گلستان جاوید شیراز
    این ویدئوی ارزشمند توسط روانشاد جناب علی صلح جو در 12 اردیبهشت 1360 روز سوم پس از شهادت عزیزان احسان الله مهدیزاده ستار خوشخو ویدالله وحدت ضبط گردیده است.عزیزان دل وجان ملاحظه مینمایند که
    این ایام حتی استخوانهای متصاعدین بهایی که از هشتاد سال پیش دراین مکان آرام گرفته اند چگونه سراز خاک بیرون آورده و اسباب اشتهار امر مبارک درکشور مقدس ایران بل سراسر جهان میگردند .پس برماست که با تاسی
    از اسلاف خود وبا مدد از ارواح پاک این عزیزان خصوصا شهیدان عزیز شیراز که این روزها آرامگاهشان مورد هتک حرمت قرار گرفته با قیامی عاشقانه این بی حرمتی را بدل به فرصتی برای معرفی امر مبارک نزد هموطنان وهمشهریهای خود نموده والبته با تظلم خواهی از مسئولین دولتی وپیگیری از طریق جوامع ونهادهای داخلی وبین المللی تا توقف کامل روند تخریب این مکان تاریخی از پای ننشینیم




    No comments:

    Post a Comment