Wednesday, July 28, 2021

با پایان دوران محکومیت؛ تورج امینی، از زندان مرکزی کرج آزاد شد


با پایان دوران محکومیت؛ تورج امینی، از زندان مرکزی کرج آزاد شد

خبرگزاری هرانا – تورج امینی، پژوهشگر و نویسنده بهائی امروز چهارشنبه ۶ مرداد با اتمام دوران محکومیت خود، از زندان مرکزی کرج آزاد شد. آقای امینی پیشتر توسط دادگاه انقلاب کرج به ۱ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید محکوم شد که این حکم در مرحله تجدیدنظر به ۶ ماه زندان تقلیل یافت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰، تورج امینی، پژوهشگر و نویسنده بهائی از زندان مرکزی کرج آزاد شد.

آزادی آقای امینی با پایان دوران محکومیت این شهروند صورت گرفته است.

منزل آقای امینی در تاریخ ۱۴ مردادماه ۹۸ مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفته و ماموران در جریان آن تعدادی از لوازم شخصی وی ازجمله کتاب‌ها و یادداشت‌ها و لپ تاپ شخصی وی را ضبط کرده و با خود بردند. آقای امینی نهایتا توسط دادگاه انقلاب کرج محاکمه از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۱ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید محکوم شد. این حکم در مرحله تجدیدنظر توسط دادگاه تجدیدنظر استان البرز به ۶ ماه زندان تقلیل یافت.

این شهروند بهایی روز جمعه ۱۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۹، پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب کرج بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان مرکزی کرج منتقل شد.

پیشتر یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی در این خصوص به هرانا گفت: «آقای امینی در حالی با اتهام «تبلیغ علیه نظام» با استناد به کتاب‌های خود مواجه شده که کتب و مقالات تاریخی او مربوط به دوره قاجار و پهلوی است و کتاب‌هایی نیز در این زمینه از او منتشر شده است.»

این شهروند بهائی پیشتر در اسفندماه سال ۸۶ نیز مدتی در بازداشت نیروهای امنیتی بوده است.

از آثار تورج امینی می‌توان به کتاب‌های «تعامل اقلیت های مذهبی و انقلاب مشروطیت ایران» «اسناد بهائیان ایران» (۵ جلد)، «اسنادی از زرتشتیان معاصر ایران» و «رستاخیز پنهان: بازگشایی نسبت آیین های بابی و بهائی با جریان روشنفکری ایران» اشاره کرد.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

https://www.hra-news.org/?p=294380



No comments:

Post a Comment