Wednesday, November 9, 2022

بزرگی کشور و ملتی بستگی کامل دارد به نتایج اعمال دولت های آن/ نامه دکتر هوشنگ گیلک به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا

 Bahram Choubine


دکتر هوشنگ گیلک:


یقین دارم که تمامی دوستان از جریاناتی که در طی چند هفته گذشته در ایران رخ داده است بی خبر نیستید. دولت جنایتکار آنکشور بدون کوچکترین توجهی به انسانیت و پیگیری از حقوق مدنی مردمش ناراحتی آنان را با گلوله پاسخ میدهد. کار را به جایی رسانده است که حتی پزشکانی را که در درمان مجروحین اقدام میکنند  مورد ضرب و شتم قرار میدهند و عده ای را بقتل رسانده اند. دول بزرگ دنیا در واقع کوچکترین واکنشی نسبت به این جنایات بغیر از چند کلمه حرف بی ارزش از خود نشان نمیدهند. در این ره نامه سرگشاده ای به آقای جو بایدن رئیس جمهور کشور ما نوشته و ارسال داشتم. این است ترجمه پارسی آن نامه. متن انگلیسی آنرا نیز در همین بلاگ در بخش انگلیسی آورده ام. 

اینک برگردان آن نامه به پارسی:

 


پرزیدنت جو بایدن

کاخ سفید

واشنگتن-دی.سی. 

 

۳۰ اکتبر ۲۰۲۲

 

جناب آقای رییس جمهور:

بزرگی کشور و ملتی با  تعداد زیردریایی های هسته ای، ناو های هواپیمابر و یا نیروی ارتشی در دنیا سنجیده نمیشود. احترام به شناسایی کشوری بستگی کامل دارد به نتایج اعمال دولت های آن. چنین امری ممکن است  در رده ملی و یا بین المللی واقع گردد. چنین امری بستگی کامل به آمادگی آنان در حل مسائل ایجاد شده و رویدادها میباشد، چه بصورت ناگهانی و یا چه بصورت پیوستگی.  

از آنجاییکه پژوهشگری در رشته تاریخ هستم و با در نظر گرفتن آنچه که در طی سه چهارم سده گذشته بدست آوردم، بدین نتیجه رسیده ام که دولت ما فاقد توانایی پیش بینی رویدادهای جهانی و برخورد با آنها است. پس از پایان جنگ دوم جهانی، تنها نقش موثر و نمایان دولت ما نقش موثری آن در نابودی کشور هایی بود که دولت های آنها در حین برداشتن گامی در ره بهبودی زندگانی مردمش بودند.

 

بگذارید بطور نمونه این امر را روشن کنم:  در دوره زمانی بیست و شش سال، دو بار دولت ما مجری اساسی در نابودی دولت های ایران شد. باید بگویم که اقلا در یک نوبت، سردمداران و طبقه عادی مردم ایران به پشتیبانی کشور ما نیاز و بدریافت آن اطمینان داشتند ولی دولت ما از پشت به آنان خنجر زد.  دفعه نخست، در سال ۱۹۵۳ بود، آیزنهاور با ایجاد کودتا بسود دولت انگلیس، حکومت انتخابی مردم ایران را برکنار نمود و نطفه آزادی ایران را که در آنکشور در حال ایجاد بود در جنین از هم گسست. در زمانی کوتاهتر از سه دهه، آقای کارتر، رئیس جمهورما، زیر  نفوذ کمپانی های بزرگ و دسیسه های دول سودجو و غیر اصولی اروپایی (انگلیس-فرانسه و آلمان) دولت شاه را نابود کرد و رشته پیشرفت کشور را از هم  گسیخت. 

 

کارتر با نداشتن ذره ای از دانش در باره ملا ها و فاقد کوچکترین آگاهی از آنسوی دنیا، کمک به روی کار آوردن خمینی نمود. او مسَول بزرگی در برداشتن شاه که بزرگترین  طرفدار غرب بود گردید.  پرزیدنت ما با چنین کاری عدم ثبات را در ناحیه خلیج فارس و خاورمیانه ایجاد نمود. برای نیل بدین مقصود و در همان زمان دولت ما در شهر های آمریکا باعث ایجاد تظاهرات دانشجویان ایرانی بر علیه شاه گردید. دانشجویانی که بیشترین آنان کوچکترین آگاهی از آنچه در ایران می گذشت نداشتند بغیر از عده ای که دنبال منافع خود بودند. من نمیتوانم کوچکترین برهانی قابل ارزش برای برداشتن شاه بیاورم، تنها دلیل موجود را میبایست  درعدم کامل دانش دولت آمریکا در امور سیاسی آنسوی دنیا جستجو نمود. 

 

برداشتن شاه از قدرت، موجب آن شد که برای ثبات ناحیه خلیج پارس، که یکی از آب راه  های بزرگ تجارتی دنیا را تشکیل میدهد، مجبور شدیم که نیروی عظیمی در آن سوی جهان پیاده کنیم. با کمال تاسف، دولت ما نتوانست دریابد که چه هزینه گزافی را برای ما ملت به هدیه آورده است. علاوه بر آن ده ها هزار نفر از جوانان ما را در معرض خطر بزرگ قرار داده است.

 

جنایات حکومت کنونی  درایران و آنچه که بر ملت ایران وارد میکنند غیر قابل توصیف است. نیروی انتظامی آنان جوانان بی پناه را که دنبال مختصر آزادی هستند هدف گلوله قرار میدهند. پزشکانی را که بدرمان مجروحین گام برمیدارند مورد ضرب و شتم قرار داده و از کشتن آنان دریغ ندارند. دولت ملاها کوشش میکند که قوانین ۱۵۰۰ ساله یک قوم واپس مانده آن روز و امروز را که حتی در آنزمان برای ایران دارای هیچگونه  ارزشی نبود، در این زمان به مورد اجرا بگذارد. تمام کوشش آنان در این است که بی تمدنی کامل را در کشور پیاده کنند تا فقر فرهنگی را به اعلا درجه برسانند و برای استعمار خواهان محیط را آماده نمایند. 

 

خلفای دینی ایران، کوچکترین گامی در بهبودی در اوضاع اجتماعی مردم بر نداشتند. یقین دارم که از دزدی ثروت مردم ایران بدست این حکمرانان و همراهان آنان با خبر هستید. فرزندان آنان بظاهر مشغول تحصیل در کشورهای اروپایی و آمریکا  هستند. میلیارد ها دلار برای آنان در بانک های این کشور ها به ذخیره گذاشته شده است. در چنین زمانی که این افراد در راحت کامل زندگی میکنند، فرزندان افراد متدین به دین دیگری از تحصیلات عالیه را محروم کرده اند.

 

آقای پرزینت، من و اکثریت جمعیت ایرانی-آمریکایی وهزاران دیگر از مردم این کشور در شگفت هستیم که دولت ما چه نقشه ای بغیر از حرف زدن برای حل این مشکلات را ندارد. متحیریم که چرا واشینگتن در برابر این ملا ها سکوت را اختیار کرده است. 

 

آقای پرزیدنت، آیا موقع ان نرسیده است که گامی قطعی در این راه و بر علیه جنایات جانیان حکمران در ایران بردارید. چرا دستور اخراج فرزندان آنان را از کشور نمیدهید که با آزادی کامل و پول فراوان و با راحتی تمام در قبال فقر کودکان ایرانی در این کشور زندگی میکنند ؟ چرا دولت آمریکا لایحه ای به سازمان ملل نمیفرستد و درخواست اخراج ایران را از آن سازمان نمیکند؟  آیا دولت ما در خفا با آنان سر و سری دارد؟ آنچه که ملا ها انجام میدهند، رابطه ای با استقرار داخلی کشور ندارد، آنان مشغول جنایت بر علیه انسانیت هستند. 

 

سخنان یکی از مسَولین دولت شما، "آقای رابرت مالی" در ۲۳ اکتبر ۲۰۲۲ برای ایرانیان آمریکایی و مردم دیگر باعث ایجاد ناراحتی بسیار گردید. آیا ایشان بطور غیر مستقیم به ملا ها پیام میفرستادند که دولت آمریکا از جوانان ایران پشتیبانی نمیکند؟ ایشان اندک زمانی بعد و در نتیجه اعتراض عمومی گفتند که در گفتار خویش از واژه های اشتباهی استفاده کرده بودند و منظورش آنچه مفهوم بود نبوده است! عجب گرفتاری بزرگی! کدام گفته دولت خودمان را باید باور کنیم؟ 

 

آقای پرزیدنت، دهه هاست که در موطن عزیز اختیاری خود، یعنی آمریکا زندگی میکنم، اما بدون کوچکترین ابهامی باید بگویم که عاشق سر زمین زادگاهی خود یعنی کشور ایران نیزهستم، نمیتوانم و نمیخواهم ببینم که صدمه ای بهر علتی و به نوعی به این دو کشور وارد شود.

 

خواهش دارم که برای احقاق حق مردم، برای نگهداری حقوّق انسانی و نشان دادن به دنیا که آمریکا حافظ آزادی و پیشرفت دنیا است،  قد علم کنید و نشان دهید که کشور ما "آمریکا" پیشرو در نگهداری حقوق انسانی و پشتیبان مردمی است که برای بهبود زندگی خود در تلاش هستند.  

 

با سپاس از این فرصت که بمن اهدا نموده اید.

 

 دکتر هوشنگ گیلک.



No comments:

Post a Comment