Sunday, August 13, 2023

ایمان چیست؟

Farıdah Mirzaei

 ایمان چیست؟

از حضرت عبدالبهاء سؤال شد، "ایمان حقیقی چیست؟"

فرمودند، "ایمان به ظاهر به معنای اعتقاد داشتن به پیامی که مظهری از مظاهر ظهور الهی به این عالم می‌آورد و پذیرفتن تحقّق کلام رسول الهی در ظهور او است. امّا، فی‌الحقیقه ایمان دارای سه درجه است: اعتراف لسانی، اعتقاد قلبی، اثبات عملی. این سه در ایمان حقیقی ضرورت دارد.

شرط مهم عبارت از محبّةالله در قلب است. مثلاً، گوییم که سراج نور می‌دهد. در واقع، روغنی که محترق می‌شود تولید نور می‌کند، امّا سراج و زجاج لازم است تا نور بتواند ظهور و بروز یابد. محبّت الهیه عبارت از نور است. لسان عبارت از زجاج یا واسطه‌ای است که محبّت را امکان ظهور می‌دهد. از نور حراست هم می‌کند. به همین منوال، اعضاء بدن نور درون را در اعمال بارز می‌سازند. لذا، لسان در بیان به اعتراف می‌پردازد، و اعضاء بدن در اعمال خود به وجود محبّةالله در نفس مؤمن حقیقی شهادت می‌دهند.  

بنابراین، پطرس با زبانش و با اعمالش به حقّانیت حضرت مسیح اذعان کرد. وقتی زبان و عمل منعکس کنندۀ محبّةالله باشد، صفات حقیقی انسان به ظهور و بروز برسد. حضرت مسیح فرمود، "شما آنها را از میوه‌هایشان می‌شناسید" یعنی با اعمالشان. اگر از مؤمنی صفات الهیه به ظهور رسد، به ایمان حقیقی در قلب او پی می‌بریم. اگر شواهدی دالّ بر وجود این سجایا نیابیم، اگر او خودخواه یا شرور باشد، نوع واقعی ایمان را حائز نیست.  

ایمان در کتب مقدّسه به عنوان "ولادت ثانویه" یا "حیات ابدیّه" ذکر می‌شود. در این یوم اعتقاد حقیقی عبارت از روح الهی است. بسیاری مدّعی‌اند که دارای ایمان حقیقی هستند، امّا به ندرت مصداقش ظاهر و وقتی وجود داشته باشد قطعاً نابود نخواهد شد.  المدعوون کثیرون و المختارون قلیلون. بسیاری هستند که خود را شجیع و شهیم می‌دانند، امّا در میدان نبرد، امتحانات و افتتانات ثابت خواهد کرد که آیا آنها حائز قدرت حقیقی برای ثبات و استقامت هستند. در ایران بعضی از مؤمنین ادّعا می‌کردند که به حضرت بهاءالله ایمان دارند، امّا وقتی مورد امتحان واقع شدند، لغزیدند و از صراط مستقیم منحرف شدند. از طرف دیگر، بعضی که خود را ضعیف تصوّر می‌کردند، ابطال میدان شدند و به فیض شهادت فائز گشتند

دعا می‌کنم شما که از امریکا برای زیارت روضۀ مبارکه سفر کرده‌اید مانند زجاج شفّافی باشید که نور الهی از ورای آن بتابد. ثابت باشید! قوی باشید! ما باید مورد امتحانات شدید واقع شویم تا ایمان ما به خودمان ثابت شود و برای عالم مبرهن گردد. همیشه محاط به امتحاناتیم. امتحانات مطابق عظمت امرالله است؛ همانطور که امواج مطابق دریایی است که از آن برمی‌خیزند." (ترجمه) 


https://t.me/Andishebahai


http://www.bahai-library.com/books/tendays/faith.html



No comments:

Post a Comment