Thursday, August 24, 2023

ماهیت ظلم و شیوه مبارزه با آن از دیدگاه بهائی (3)

 🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸

ماهیت ظلم و شیوه مبارزه با آن از دیدگاه بهائی (3)

دکتر نادر سعیدی

می خواهم به چهار شکل عمده ظلم بپردازم. اولین آنها در سطح فردی و فرهنگی است و من آن را هویت متعصبانه می نامم. هویت مساله بسیار مهمی است و افراد بسیاری در مورد آن سخن گفته اند. از منظر حضرت باب و دیگر آثار مقدسه بهائی، نوع انسان مانند آینه است؛ ما آینه هستیم. هر آینه ای دو جنبه دارد. پس اینکه هویت انسان چیست باید از دو جنبه درک شود.


جنبه اول شیشه ای است که آینه از آن ساخته شده است و جنبه دوم تصویری است که در آن شیشه منعکس می شود. مشکل جهان تا به حال این بوده که هنگامی که انسانها می خواستند هویت خود و دیگران را مشخص کنند، آن را بر اساس خصوصیات شیشه تعریف کرده اند. شیشه من با شیشه شما متفاوت است، از نظر قومیت، طبقه اجتماعی، ملیت، زبان، جنسیت و چیزهایی از این دست. حال اگر حقیقت و هویت من بر اساس آنچه مرا با دیگران متفاوت می کند تعریف شود، یعنی بر اساس خصوصیات شیشه من، نتیجه هویتی خواهد بود که در تقابل و تضاد با دیگران قرار دارد. دیگران، انسانهای دیگر، گروههای دیگر، یا غریبه خواهند بود و یا دشمن. در چنین شرایطی انسانیت زدایی از دیگران، مرگ اجتماعی دیگران و اتخاذ یک معیار دوگانه اخلاقی برای خودی ها و غیرخودی ها به یک فرایند عادی و طبیعی تبدیل می شود.


به این علت است که حضرت باب در آثارشان می فرمایند هویت حقیقی انسان نه خصوصیات شیشه او بلکه تصویر خداوند است که در آینه قلب وی منعکس شده است. این هویت حقیقی ما به عنوان آینه است. در واقع حضرت باب قصد داشت یک ادراک جدید، یک فرهنگ جدید، به وجود آورد که در آن ما برای شناخت خود و دیگران به حقیقت وجودیمان ناظر باشیم. حضرت محمد دعایی دارد که میگوید: .« اللّهم اَرنی حقایق الا شیاء »


حضرت باب می فرمایند که برای تحقق این خواسته مبعوث شده اند، یعنی برای اینکه حقایق اشیاء را نمایان کنند. و حقیقت اشیاء چیست؟ تصویر خداوند که در تمامی این آینه ها منعکس شده است. اگر ما این فهم جدید از هویت را بپذیریم، آنگاه همه واقعیت را، همه انسانها را، یکی خواهیم دید. همه ما یکی هستیم. در این دیدگاه خداوند در واقع اصل وحدت بخش و یگانه کننده همه موجودات است. این بسیار عجیب است که از خداوند به عنوان توجیهی برای تنفر، خشونت، سرکوب و اینگونه مسائل استفاده می شود در حالی که مقصود اصلی، کلمه اصلی و معنای اصلیِ مفهومِ خداوند یعنی روحانیت، مستلزم چیزی جز یگانگی همه موجودات نیست و معنایی غیر از آن ندارد.


#نادر_سعیدی 


#ماهیت_ظلم_و_شیوه_مبارزه_با_آن


🔴 قسمت اول



🔴 قسمت دوم




🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸


@safineherfan



No comments:

Post a Comment