Fariz Farid
اثارحضرت باب به قلم دکتر نادر سعيدي
باب در یکی از نوشته های خود حجم نوشته هایش را مشتمل بر پانصد هزار آیه برآورد کرده است. ولی او این مطلب را در کتاب بیان فارسی از جمله در باب یازده از واحد ششم بیان کرده است و بدین ترتیب این مقدار نه حجم نوشته های او بلکه حجم نوشته هایش در نیمه دوران رسالتش بوده است و بنابراین حجم نوشته هایش نزدیک دو برابر این مقدار است(نزدیک یک میلیون آیه) چرا که اکثر نوشته های بسیار بزرگ باب در دوران ماکو و چهریق نوشته شده اند. اصولاً از این نظر باب در تاریخ ادیان بی سابقه است و با آنکه اغلب اوقات را در زندان بسر برده ولی او نه یک کتاب آسمانی بلکه کتابخانه ای آسمانی به بار آورده است. اکثر این نوشته ها بزبان عربی است و شاید تنها حدود پنج درصد از نوشته های وی به زبان فارسی است. اما مهمترین کتابش یعنی بیان فارسی، به فارسی نوشته شده است. بعلاوه تنها مجموع نوشته های فارسی باب، حجمش از مجموع اسفار خمسه تورات، انجیل و قرآن بیشتر است.
از مشهورترین نوشته های فارسی او بیان فارسی صحیفه عدلیه، دلائل السبعه، و بخشهائی از پنج شأن را می توان نام برد.
اگرچه پژوهشهای بسیاری در باره نوشته های باب شده است اما این پژوهش ها یا بیشتر فهرست بندی آثار باب است و یا تحقیقی در خصوص یکی از نوشته های پیامبر بابی است.
یکی از اولین کوششها برای بررسی جامع نوشته های باب کتاب "باب الفواد" نوشته نگارنده است.
آثار باب را می توان به سه دسته کلی تقسیم نمود که این تقسیم بندی تا حدودی ترتیب زمانی آن آثار نیز بوده است.
اولین مرحله از آثار باب بیشتر معطوف به تفسیر سوره ها و یا آیات قرآنی است.
مشهور ترین این آثار تفسیر سوره یوسف است که از طریق آن باب، اول بار دعوی خود را آشکار نمود و آئین بابی متولد گردید.
اما این اثر اولین نوشته باب نیست بلکه اولین نوشته او پس از اظهار امرش بوده است.
بعنوان مثال قبل از آن باب نوشتن تفسیری بر سوره بقره را آغاز کرد.
اما این تفسیر از دو بخش تشکیل می شود که
بخش اول از آغاز سال 1260 شروع و در انتهای سال 1260 به پایان رسیده است در حالیکه بخش دوم همگی پس از اظهار امر بوده است.
دسته دوم بیشتر آثار فلسفی است که در آن به بحثهای مابعدالطبیعه و الهیات تأکید می گردد. از مهمترین این آثار صحیفه عدلیه، توقیع میرزا سعید (جواب سؤالهای ثلاثه)، تفسیر هاء، فی الغناء، شرح دعاء غیبت، و اثبات نبوت خاصه است.
برخی از تفاسیر باب نیز مانند تفسیر کوثر و والعصر که در این مرحله نوشته شده اند به این نوع مباحث تأکید می کنند.
آثار دو مرحله اول بیشتر در سه سال اول رسالت باب نوشته شده اند.
مرحله سوم آثار باب مرحله تشریع است که در آن تعالیم اجتماعی و احکام بابی بعنوان یک دیانت نوین مورد برسی قرار می گیرد.
پس آثار باب در سه مرحله به ظهور آمده است:
اول تنزیل به عنوان تفسیر،
دوم تنزیل بعنوان تحلیل فلسفه و الهیات و
سوم تنزیل بعنوان تشریع.
كانال تلگرام انديشه
https://t.me/Andishebahai
No comments:
Post a Comment