Sunday, September 24, 2023

موضع اهل بها نسبت به اسرائيل/ عین پاسخ حضرت شوقی ربّانی


سایت نقطه نظر تلاشی برای رفع ابهامات و تعصبات عامه مردم راجع به دیانت بهائی است.
موضع اهل بها نسبت به اسرائيل
1385/11/27


عین پاسخ حضرت شوقی ربّانی را در جواب نامۀ رئیس كمیسیون مخصوص سازمان ملل متحد در قضیۀ فلسطین، می آورد تا هموطنان عزیزمتوجه شوند كه ردّیه نویسان عمداً حقایق را تحریف و مستورمی دارند و اگر نقل قولی هم كنند ناقص- و حتی محرّف- نقل می كنند تا اذهان را نسبت به امر بهایی و جامعه آن مخدوش كنند و بهاییان را دشمن مسلمین بنمایانند؛ حال آنكه نصوص صریحه این متن، اعظم دلیل بطلان ترهّات مكذّبین است؛ و اینان علی رغم داشتن منابع بهایی عمداً عین تمام نصوص دربارۀ یك قضیه را ارائه نمی كنند تا آنطور كه نقشه دارند و توهّم نموده اند، عمل كنند. و اینك عین نامه ولی محبوب امر بهایی: «رئیس كمیسیون مخصوص سازمان ملل متّحد از ساحت امنع حضرت ولی امرالله اَرواحُنا فِداه تقاضا نمود كه منافع دیانتی بهاییان در فلسطین برای ایشان شرح و بیان گردد . در جواب تقاضای مذكور توقیع مبارك ذیل صادرشده است. مورخ سپتمبر 1947.»
«آقای امیل سندراستوم رئیس كمیسیون مخصوص سازمان ملل متّحد در قضیۀ فلسطین؛
جناب رئیس، مرقومۀ شریفۀ شما مورخ 9 جولای واصل و خوشوقتم از اینكه فرصتی دست داده تا مختصری در خصوص ارتباط دیانت بهایی با فلسطین و نظریۀ ما نسبت به تغیراتی كه ممكن است در اوضاع آینده این اراضی مقدسه و مُتَنازِعٌ فیه روی دهد، به اطلاع شما و همكاران محترمتان برسانم. برای استحضار شما، به ضمیمه این نامه شرح مختصری دربارۀ تاریخ و مقاصد و اهمّیت دیانت بهایی وهمچنین جزوۀ وجیزه ای مشتمل برعقاید و نظریات آن نسبت به وضع فعلی دنیا و تحولاتی كه ما امید وار و عقیده مندیم در آن روی خواهد داد، ارسال می دارم.
موقعیت بهاییان در این كشور تا حدی منحصربه فرداست؛ زیرا در حالی كه اورشلیم مركز روحانی عالم مسیحیت است، ولی مركز اداری كلیسای روم یا هیچ یك از مذاهب دیگردیانت عیسوی نمی باشد و نیز هر چند اورشلیم در نظر مسلمانان نقطه ای است كه یكی از مقدس ترین مقامات اسلامی در آن قراردارد، مع ذلك اعتاب متبرّكۀ دیانت محمّدی و مركزی كه برای ادای فریضه حج بدانجا می روند، در سرزمین عربستان است نه در فلسطین. تنها یهودیان هستند كه علاقه آنها نسبت به فلسطین تا اندازه ای قابل قیاس با علاقه بهاییان به این كشوراست؛ زیرا كه دراورشلیم بقایای معبد مقدسشان قرار داشته و در تاریخ قدیم، آن شهر مركز مؤسسات مذهبی و سیاسی آنان بوده است. با وصف این ، موقف آنها نیز از یك جهت با بهاییان متفاوت است؛ زیرا خاك فلسطین محل استقرارعرش سه طلعت اعظم دیانت بهایی بوده و نه تنها محل توجه و زیارت بهاییان دنیاست؛ بلكه در عین حال مقر دائمی نظم اداری بهایی است كه افتخار ریاست آن را به عهده دارم.
دیانت بهایی دیانتی است به كلی غیر سیاسی وما در كشمكش و منازعۀ سخت كنونی كه درباره سرنوشت آیندۀ ارض مقدس و مردم آن جریان دارد، از طرفی هیچ گونه مداخله و جانبداری نداشته و از طرف دیگر در نوع و چگونگی سیاست آینده این كشور نظر خاص و توصیه ای نداریم. مقصد و مرام ما استقرار صلح عمومی در عالم و میل و مراد ما مشاهدۀ بسط عدالت در جمیع شئون جامعۀ انسانی وازجمله درامورسیاسی است؛ چنانكه عده زیادی از پیروان آئین ما ازاعقاب یهودیان و مسلمین بوده و دیانت بهایی نسبت به هیچ یك از این دو گروه تعصبی نداشته و ما بهاییان بسیار مشتاق و مایلیم به نفع مشترك خود آنها و به صرفه و صلاح كشور، میان آنها صلح و آشتی برقرار سازیم.
اما در تصمیماتی كه نسبت به آیندۀ فلسطین اتخاذ می شود مطلبی كه برای ما اهمیت دارد این است كه هر كس كه حكومت حیفا و عكا را بدست می گیرد به این نكته واقف باشد كه در این منطقه مركز اداری و روحانی یك آئین جهان آرا قرار دارد و باید استقلال آن آئین و اختیار ادارۀ اموربین المللی آن بوسیله این مركز و همچنین حق بهاییان عموم كشورها در مسافرت به منطقۀ مزبوره برای زیارت( با همان امتیازاتی كه در این خصوص یهودیان و مسلمین و عیسویان برای زیارت بیت المقدس دارند) رسماً شناخته و برای همیشه محفوظ و رعایت گردد.
مقام حضرت باب در كوه كرمل و مرقد حضرت عبدالبهاء در همان محل و مسافرخانۀ بهاییان شرق در جوار آن و باغها و اراضی وسیعۀ حول و حوش آن مقامات ( كه تمام آنها برای ورود عموم مردم از هرملت و مذهب آزاد است) و مسافرخانۀ بهاییان غرب در پای كوه كرمل و محل اقامت پیشوای جامعۀ بهاییان و خانه ها و باغهای مختلف واقع در عكا و نواحی مجاور آن كه در دورۀ سجن حضرت بهاءالله در آن شهر به قدوم مباركش مشرف شده و روضۀ مباركۀ حضرت بهاءالله در بهجی نزدیك عكا با قصر مباركش كه اكنون به صورت یک مكان تاریخی و موزه در آمده( وهردوی این اماكن برای ورود و زیارت مردم از هرمذهب و ملت آزاد است) و همچنین متملكات بهایی واقع در دشت عكا – تمام اینها متصرفات و املاك بهاییان را در ارض مقدس تشكیل می دهد.این مطلب را نیز باید در نظرداشت كه اكثراین تملكات از طرف دولت و شهرداری به علت جنبۀ دیانتی كه دارند از تأدیه عوارض و مالیات معاف گردیده و قسمتی ازاین متملكات وسیعه متعلق به شعبۀ فلسطینی محفل روحانی ملی بهاییان امریكای شمالی و كانادا است كه بر طبق قوانین كشور به عنوان یك انجمن دیانتی شناخته و تسجیل شده است. در آینده هم محافل روحانی ملی دیگری بوسیله شعبات خود در فلسطین قسمتی از موقوفات بین المللی این آئین را در اراضی مقدسه تحت تملك خواهند گرفت.
نظر به مراتب فوق ازشما وهمكارانتان كه عضوكمیسیون هستند، خواهش دارم در سفارشها و توصیه هایی كه به سازمان ملل متحد در خصوص آیندۀ فلسطین می كنید، حفظ و وقایت بهاییان را مورد توجه و عنایت قرار دهید.
ضمناً فرصت را مغتنم شمرده از روح صمیمیتی كه شما و همكارانتان در انجام تحقیقات دربارۀ اوضاع مشوّش این ارض مقدّس ابراز داشته اید، مراتب قدر دانی خود را اظهار و با كمال امیدواری دعا می كنم كه در نتیجۀ مساعی و نظریات صائبۀ شما راه حل سریع و منصفانه ای برای تصفیۀ معضلاتی كه در موضوع فلسطین پیش آمده، پیدا شود.
امضاء: شوقی ربانّی -14 جولای 1947 »
(به نقل ازكتاب «توقیعات مباركه» 102 تا109 بدیع ،صص 80-86 )
فدای شما: حامد.




No comments:

Post a Comment