Sunday, June 5, 2022

مقبرة الشعرا ؛ تبریز

 مقبرة الشعرا ؛ تبریز

مقبره الشعرا تبریز؛ مقبره‌ای که آرامگاه ابدی 400 تن از شاعران بلند آوازه ایرانی بوده و مکانی جذاب و دیدنی برای مسافرانی است که به تبریز سفر می‌کنند. تبریز جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد، بعضی از این مکان‌های دیدنی به دلیل فرهنگ و تاریخی که پشت آن‌ها است، اهمیت ویژه‌ای دارند و مقبره الشعرا تبریز یکی از این جاذبه‌‌های مهم محسوب می‌شود.

پیشینه کهن این بنا و وجود شاعرانی از اعصار مختلف که در آن آرام گرفته‌اند، بازدید از این مکان را نه‌ تنها برای ایرانیان، بلکه برای تمامی دوستداران فرهنگ ایرانی، جذاب کرده است. دانستن اطلاعاتی در مورد این بنای تاریخی، کمک می‌کند تا تجربه بهتری از بازدید این مکان داشته باشید. برای سفری در باب فرهنگ و قدمت، بررسی معماری، آدرس و ساعات بازدید مقبره الشعرا، با ما در یول بیر همراه شوید.

در این مقاله می خوانید:

معرفی مقبره الشعرا؛ جاذبه‌ای که نباید از دست داد!

مقبره الشعرای تبریز، در محله‌ای به نام «سرخاب» در تبریز قرار دارد. این کوی از دیرباز محل سکونت ادبا و عارفان بوده و به همین علت همواره اهمیت خاصی داشته است. وجود اماکن مهم در سرخاب نظیر؛ ربع رشیدی، تکیه حیدر و مقبره الشعرا، احترام مردم و تقدس آن را بیش از پیش افزوده است.

معرفی مقبره الشعرا تبریز
معرفی مقبره الشعرا تبریز

حظیره الشعرا، حظیره القضاه و قبرستان سرخاب نام‌های دیگر مقبره الشعرا در طول تاریخ بودند. این نام‌ها به خاطر نشست و برخاست ادبا و شاعران بزرگی چون خاقانی شروانی و ظهیر فاریابی، گنجینه‌های عرفان و روحانیت، بر این مکان گذاشته شده بودند. بزرگانی که با نثر‌ها، نظم‌ها و آثار خویش، نه فقط نامشان، بلکه درخت فرهنگ این خاک را نیز جاودانه کردند. در واقع پس از دفن عارفان و بزرگان نام برده، نام این مکان تاریخی به مقبره الشعرا تغییر یافت و نام‌های دیگر آن استفاده نشد.

تاریخچه مقبره الشعرا؛ کهن‌تر از آنچه فکرش را می‌کنید!

در منابع و کتب تاریخی، تا قبل از قرن هشتم قمری، نامی از این محل برده نشده و اولین بار حمد‌الله مستوفی در کتاب نزهه القلوب صراحتا از نام مقبره الشعرا استفاده کرد. اما حقیقت این است که، از قرن ششم قمری و با دفن شدن بزرگانی چون، خاقانی و ظهیر فاریابی در کتب مختلف به نوعی با عناوین یا تعریفی از این مکان مواجه می‌شویم.

در قرن ششم سلسله اتابکان در این منطقه قدرت را در دست داشتند و تبریز، مرکز حکومتشان بود. این شهر به دلیل دور بودن از آشوب، هیاهو، جنگ و نزاع، تبدیل به پناهگاهی برای شاعرانی بود که در جست‌وجوی یک زندگی همراه با آرامش بودند. در زمان سلسله ایلخانان، ایلکانیان و آق‌ قویونلوها نیز شاعرانی به تبریز مهاجرت کردند که پس از درگذشتشان، عموما در این محل و در جوار خاقانی دفن شد‌ند.

تاریخچه مقبره الشعرا تبریز
تاریخچه مقبره الشعرا تبریز

متاسفانه در طول تاریخ و با وقوع حوادث طبیعی مانند؛ سیل و زلزله، شکل ظاهری اولیه و آرامگاه بسیاری از بزرگان از بین رفته‌ است. در حال حاضر اثری از قبور بزرگانی چون؛ خاقانی شروانی، خواجه همام تبریزی، ظهیر فارابی و بسیاری از نام‌های بزرگ باقی نمانده است. آخرین ادیبی که آرامگاه ابدی‌اش در این مقبره قرار گرفت، شهریار سخن، سید محمدحسین بحجت تبریزی است که می‌توانید از آرامگاه این بزرگ‌مرد ادب فارسی دیدن کنید.

معماری مقبره الشعرا؛ شاهکار معاصر معماری!

در شهریور ماه سال 1350 شمسی و به دعوت انجمن آثار تاریخی ایران و ادارات فرهنگ و هنر وقت به مسابقه طرح یاد بود مقبره الشعرا، هنرمندان و معماران آثار خود را ارسال کردند که در نهایت، طرح غلامرضا فرزانمهر انتخاب و ساخت آن آغاز شد. عملیات تکمیل این پروژه، بعد از انقلاب هم ادامه یافت تا در سال 1367 به مرحله افتتاح رسید. معماری این بنا، بسیار زیبا و مبهوت کننده است. طاق‌های تنیده درهم و تلفیق این عناصر سنتی با سبک معماری مدرن، عظمتی درخور نام مقبره الشعرا به آن داده که قطعا شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

معماری مقبره الشعرا تبریز
معماری مقبره الشعرا تبریز

ارتفاع این بنا 30 متر بوده و در ساخت لایه بیرونی آن از بتن و در لایه زیرین از فلز استفاده شده است. فضای اصلی بنا از یک اتاق بسیار بزرگ تشکیل شده که اطراف آن را اتاق‌های کوچکتر احاطه می‌کنند. دیوارهای این فضا با اشعار شاعران مدفون در مقبره، تابلوهای عکس و خطاطی مزین شده است. به غیر از بخش اصلی، سایر قسمت‌های این بنا شامل بخش‌های اداری، نمایشگاه کتاب، صنایع دستی و بخش‌هایی از این قبیل می‌شود.

 آدرس و نقشه مقبره الشعرا؛ مقبره الشعرا تبریز کجاست؟

یکی از مهم‌ترین مسائل برای بازدید از هر مکانی، دانستن آدرس و نحوه رسیدن به آن محل است. پیشنهاد می‌کنیم در یکی از روزهای سفر به تبریز، ساعاتی را برای بازدید از این بنای تماشایی اختصاص داده و با قدم زدن در محوطه آن، شگفتی و عظمت این بنا را با چشمان خود ببینید.

آدرس مقبره الشعرا: ششگلان، خیابان بهشتی شمالی، خیابان عارف، خیابان ثقه الاسلام (مشاهده مقبره الشعرا تبریز روی نقشه)

ساعات بازدید از مقبره الشعرا چه گونه است؟

این مجموعه همه روزه از ساعت 8:30 الی 19 پذیرای مهمانان و مسافران بوده و لحظاتی خوش و به‌یادماندنی را برای آن‌ها رقم می‌زند. در نظر داشته باشید که در روزهای تعطیل رسمی، امکان بازدید از این بنا مهیا نخواهد بود.

هزینه بازدید از مقبره الشعرا؛ آیا بازدید از مقبره الشعرا رایگان است؟

برای بازدید از این مجموعه، نیاز است که بلیط تهیه فرمایید که قیمت آن حدود 4000 تومان برای بازدید کنندگان ایرانی، و برای مسافران و علاقه‌ مندان خارجی هم حدود 15000 تومان می‌باشد.

عکس‌های مقبره الشعرا تبریز؛ تصاویری که چشمان تان را نوازش می‌دهند!

تماشای تصاویر جاهای دیدنی هموراه لذت‌بخش بوده و حس و حال خوبی را ایجاد می‌کند. از همین رو در ادامه تصاویری از زیبایی‌های این بنای باشکوه مشاهده خواهیم کرد تا لذت تماشای این بنا، هر چند از دور، در جانتان رخنه کند.

مقبره الشعرا تبریز
مقبره الشعرا تبریز
مقبره الشعرا تبریز
مقبره الشعرا تبریز
مقبره الشعرا تبریز
مقبره الشعرا تبریز – نمای ورودی
مقبره الشعرا تبریز
مقبره الشعرا تبریز – نمای داخلی
مقبره الشعرا تبریز
مقبره الشعرا تبریز
مقبره الشعرا تبریز
مقبره الشعرا تبریز



No comments:

Post a Comment