Tuesday, June 7, 2022

تعرضی دیگر بر گلستان جاوید بهائیان طهران

گلستان جاوید قبلی بهائیان طهران

گلسنان جاوید فعلی بها ئیان طهران


تعرضی دیگر بر گلستان جاوید بهائیان طهران

Katayoon Taghizadeh

در زمان انقلاب در طهران گلستان جاویدی (گلستان جاوید نامی است که بهائیان برای قبرستان های خود برگزیده اند) وجود داشت که زمین آن در سال 1314 توسط جامعه بهائیان ایران خریداری شده بود. من اولین بار در سال 1351در مسافرتی به طهران داشتم به آنجا رفتم تا بر سر مزار پدر بزرگم که به تازگی صعود کرده بود (فوت کرده بود)بروم و برای آمرزش و شادی روحش مناجات بخوانم. وقتی از درب بزرگ گلستان جاوید ارد شدم، جلوی چشمم گلستان واقعی و روح افزائی را دیدم. درختان سر به فلک کشیده قطعات مختلف گلستان جاوید را از هم جدا می کرد که بین آنها خیابان ها بودند. از هیاهوی شهر طهران در آنجا خبری نبود. در آنجا  آنچه بوئآرامش بود و روحانیت. افرادی که در آنجا بودند سعی می کردند خیلی آهسته با یکدیگر صحبت کنند تا مزاحم همدیگر نشوند و بتوانند در آرامش دعا و مناجات بخوانند. در اطراف هر مقبره باغچه ای گلکاری شده قرار داشت که بسیار چشم نواز بود. بر روی سنگ قبرها علاوه بر مشخصات متوفا جملاتی از بیانات الهی که ارتباط با زندگی در عالم بعد داشت به چشم می خورد که فضایی روحانی ایجاد کرده بود که انسان را به تفکر وامی داشت. تفکر در مورد این که، کی هستیم؟ از کجا آمده ایم؟ و به کجا می رویم؟ وظیفه ما در این دنیا چیست؟ فضایی بود که از بودن در آنجا احساس غم و اندوه نمی کردم احساس من، احساس سبکی و نزدیکی به حق بود.

این گلستان جاوید را در سال  1360 مصادره نمودند و ده سال بعد  آن را تخریب نمودند و دست تعرض و بی احترامی به قبور افرادی که آنجا خانه ابدیشان بود دراز کردند. معلوم نیست چه بر سر بقایای مردگان آوردند و آنجا را تبدیل به فرهنگسرای خاوران کردند که به نظر من سرای بی فرهنگی است نه فرهنگسرا.

نا گفته نمانرد بعد از مصادره گلستان جاوید اجازه دفن درگذشتگان را در آنجا نمی دادند و سردخانه ها هم از قبول اجساد بهائیان خودداری می کردند  در نتیجه چه بسیار افرادی  که عزیزی از دست رفته خود را در بیابان ها به خاک سپردند تا اینکه جوانی که بر اثر سرطان درگذشت، پدر و مادر پیرش جسد جکرکوشه شان را در وانتی نهادند و آن را از یخ انباشتند و به مراجع امور مراجعه نمودند و طلب جائی را کردند که پیکر عزیز از دست رفته شان را در آنجا به خاک بسپارند اما کسی حاضر نشد جوابی به این پدر و مادر پیر داغدیده بدهد در نتیجه آنها تصمیم کرفتند جسد را مقابل شهرداری رها کنند.  به این ترتیب بود که شهرداری طهران مجبور شد زمین گلستان جاوید فعلی را با دریافت مبلغ هنگفتی در اختیار جامعه بهائی قرار دهد.

گلستان جاوید دوم بهاییان تهران (که بعد از غصب و تخریب گلستان اول در اختیار جامعه بهائی قرار داده شد) در دو قسمت نزدیک به هم در جاده خاوران قرار دارد. این محل ، منطقه ای غیر مسکونی و بیابان گونه است یک چهارم از بخش پایینی این گورستان و قسمت کوچکتری از قطعه سوم که مربوط به متوفیان قدیمیتر بود، گورهای فردی و دسته جمعی مجاهدین، چریکهای فدایی خلق(کشتارهای دسته جمعی تابستان سال ۶۷) و حدود ۶۰ تن از شهدای بهایی را که به خصوص در سالهای ۶۱، ۶۲ و ۶۳، توسط مسئولین جمهوری اسلامی اعدام شده اند در خود جای داده است. ۸ تن اعضای محفل ملی دوم بهاییان ایران و۷ نفر از اعضای محفل تهران، که در ۶ و ۱۳ دی سال ۱۳۶۰ اعدام شدند ، در زمره این ۶۰ نفر می باشند. در این قسمت نه سنگ قبری موجود است و نه جای دقیق مردگان مشخص است،  ولی گورهای دسته جمعی گروههای سیاسی و بهاییانی که در این سالها بدون محاکمه اعدام شده اند موجود است.

سال گذشته برای مدتی دفتر و نمازخانه گلستان جاوید در اختیار دوستان غیر بهائی قرار گرفته و مسئولین گلستان را از آنجا بیرون کرده بودند و یک نماینده از طرف بهشت زهرا، آنجا حضور دارد و از دفن درگذشتگان شهروندان بهائی در گلستان جاوید جلوگیری می کرد. به دنبال این اقدام توسط مسئولان بهشت زهرا به شهروندان بهائی تهران گفته شده بود که جهت دفن درگذشتگان خود باید از محل گورهای دسته جمعی که در جریان اعدام های گسترده بین سال های ۱۳۶۰ الی ۱۳۶۷ در بخشی از آرامستان خاوران به صورت بی نام و نشان ایجاد شده استفاده کنند. اما بهائیان در برابر این درخواست مقاومت نمودند و برای مدتی اجساد را در سردخانه ها نگاهداری نمودند تا اینکه دوباره توانستند اجساد را در محل گلستان جاوید دفن کنند.

اما روز پانزدهم خردادماه امسال (1401) مقارن با سالروز درگذشت امام خمینی بهائیانی که برای زیارت قبور عزیزان درگذشته شان به گلستان جاوید مراجعه کردند  با دیوارهای بتنی و درب قفل شده مواجه شدند و کسی هم در محل نبود که جوابگوی آنها به دلیل قفل زدن بر درب گلستان جاوید باشد.

شاید، حکومتیان این عمل را نشانه ای از قدرت و برتری دینی وسیاسی خود و تحقیر بهائیان تلقی می کنند. اما من در تمام مصادره ها و آزارها چیزی نمی بینم جز کوچکی و عدم بلوغ فکری آنانی که چنین ستم هائی را روا می دارند.

عکس ضمیمه سمت راست گلستان جاوید قبلی و سمت چپ گلستان جاوید فعلی بهائیان طهران است که نمایانگر روحیه آبادی و زیبائی طلب بهائیان است که نشان دهنده بلوغ فکری جامعه بهائی است که هر جا وجود دارد آبادانی را به ارمغان می برد.




No comments:

Post a Comment