Tuesday, April 26, 2022

عید رضوان عیدی برای همۀ ایرانیان/ دکتر نادر سعیدی

🌐  عید رضوان عیدی برای همۀ ایرانیان

مقاله ای از جناب دکتر نادر سعیدی

  در سال ۱۸۶۳ میلادی در‌حالی‌که حضرت بهاءالله ۱۰ سال پیش از آن از ایران به بغداد تبعید شده بودند، دو دولت ایران و عثمانی مجددا دستور تبعید ایشان از بغداد به استانبول را صادر  می‌کنند. پیش از حرکت به سمت استانبول خارج از بغداد حضرت بهاءالله و یارانشان به مدت ۱۲ روز در باغی به نام نجیبیه (رضوان) جمع گشتند.در نخستین روز حضرت بهاءالله رسالت روحانی خود را اعلام و علناً آئین بهائی را به عنوان آئین جدید و وعده داده شده ادیان گذشته به جهانیان معرفی نمودند. در واقع اعلام نمود که اوست همان فرستاده ای که جمیع ادیان و ملل عالم در انتظارند. اگرچه ممکن است در ابتدا این عید تنها عیدی مذهبی وفقط مربوط به هم وطنان بهائی پنداشته شود اما واقعیت این است که این عید، متعلق به همۀ ایرانیان و جهانيان است چرا که در آن روز حضرت بهاءالله ۳ اصل کلی را برای آزادی و برابری انسانها معرفی نمودند که در واقع نفی استبداد مذهبی و سیاسی به طور همزمان است و عید رضوان در حقیقت تجلیل این سه اصل می باشد.

✨ نخستین بیان حضرت بهاءالله در آن روز اشاره به این حقیقت بود که در این ظهور حکم "سیف" (شمشیر) برداشته شده است و این کنارگذاشتن خشونت مذهبی و دعوتی کلی به فرهنگ صلح و داد و دوستی است. از نظر حضرت بهاءالله آزادی وجدان و عقیده و مذهب اولین شرط حرکت بسوی خردورزی و پیشرفت و تکامل است. بر طبق این اصل همه مردم صرف نظر از باور دینیشان در حقوق اجتماعی و سیاسی باید برابر باشند. آنچه که حقوق شهروندی مردم را تعیین می نماید اعتقاد دينيشان نيست بلکه انسانیت است و بس. حضرت بهاءالله در واقع اولین کسی است که مفهوم راستین بشر رامطرح می نماید در عین حال که از تقدس اصل حقوق بشر در ارتباط با همه انسانها نیز سخن می گوید.


✨✨ دومین گفته حضرت بهاءالله در آن روز تاکیدی بر اصل زمانمندی است و اینکه هیچ آیینی آخرین آیین نیست و آیین بهاءالله نیز پس از هزار سال توسط پیامبری نوین تجدید خواهد شد. این اصل نفی کامل سنت پرستی و انحطاط انسان است.


✨✨✨ بیان سوم حضرت بهاءالله که بزرگترین اصل فلسفی جهان‌بینی بهائی است و در کتاب اقدس نیز آن را تکرار می کنند، عبارت است از این حقیقت که خداوند بر همۀ اشیا و همۀ انسانها به تمامی صفات خود تجلی فرموده است و بنابراین همۀ انسانها دارای حقوق برابر هستند و هیچ انسانی و هیچ قوم و مذهبی نمی تواند نجس تلقی بشود. بر عکس با این تجلی همگان در دریای پاکی غوطه ور شدند. به این دلیل است که حضرت بهاءالله نه تنها اصل شبه نژادپرستانه نجاست و اجتناب از “دیگران” را نسخ می نماید بلکه از حکم برابری فراتر رفته ، همگان را به فرهنگ معاشرت و وداد و الفت با همه اقوام و مذاهب دعوت می نماید. همین اصل است که در اين آیین حضرت بهاءالله خود را به شکل تحریم برده داری، برابری حقوق زنان و مردان، عدالت اقتصادی و نفی همه نوع فرهنگ خشونت و نفرت و تیعیض نمایان می نماید.


” منم شاهباز دست بی نیاز که پر بستگان را بگشایم و پرواز بیاموزم… بگو ای دوستان سراپرده یگانگی بلند شد به چشم بیگانگان یکدیگر را مبینید. همه بارِ یک دارید (درختید) و برگِ یک شاخسار.”                                         حضرت بهاءالله


https://t.me/tolo_e_carmel



No comments:

Post a Comment