Wednesday, May 1, 2024


Faridah  Mirzaei

نگاهی مختصر به روز دوازدهم عید رضوان سال ۱۸۶۳ ، بغداد، عراق


چون اراده حضرت بهاءالله تعلق گرفت که ظهر دوازدهم رضوان از باغ نجیبیه عزیمت فرمایند، بعد از وداع با احباء و سایر دوستداران بر اسب کهر تقدیمی آقا میرزا فتحعلی فتح اعظم که مسعود یا سعود نام داشت سوار شده رو به فریحات حرکت فرمودند و در حالی که اهل بیت مبارک نیز با کجاوه و عماری ایشان را همراهی می کردند. تمام کسانی که داستان آن روز و آن ساعت را تعریف کرده اند می گویند هنگاهی که حضرت بهاءالله سوار بر اسب و آماده عزیمت شدند صدای ناله و زاری از جمعیت برخاست. فریادهای الله اکبر در فضا پیچید. مردم خود را بر سر راه اسب مبارک می افکندند. طبق روایت آقا رضا، چنان می نمود که آن مرکب شاهوار از روی جان های پاک و قلوب صاف آن جمع عظیم می گذشت…دو ساعت بعد از ظهر به قصر بزرگی که در آن جا بود وارد شدند و تا جناب کلیم وسائل سفر را از بغداد تهیه و به فریجات حمل نماید، مدت یک هفته در آن قصر اقامت فرمودند. 

آقا رضا قناد شیرازی که ملازم رکاب مبارک بود ، می نویسد:

در آن روز….سواری ممتاز حضرت بهاءالله را تماشا کردیم. در مدت ۱۲ سنه که در عراق اقامت فرمودند با این که همیشه اسب حاضر بود، حسب میلشان هر کحا که می رفتند (سوار قاطر می شدند) در طریق سفر غالبا سوار کجاوه می شدند….میرزا یحیی که در بغداد پریشان و ‌پنهان بود از اول قصد داشت به هندوستان یا حبشه برود ولی همین که دید حضرت بهاءالله با شکوه و جلال حرکت می فرمایند و خطر رفع شده است تغییر عقیده داد و از حضور حضرت بهاءالله استدعا کرد که چه بکند؟ فرمودند: تمام آثار مبارک حضرت اعلی را که نزد توست منتشر کن و چون کسی تو را نمی شناسد به ایران برگرد و مشغول تبلیغ شو و یا در بغداد توقف کن و با احبای ایران در مکانبه باش، ولی او تمکین نکرد و حاج محمد کاظم خراسانی را که از حیث قیافه شبیه وی بود به سفارت فرستاد و گذرنامه ای تهیه کرده….عیال و اولادش را با کاروان حضرت بهاءالله همراه نمود و خودش متنکرا به موصل رفت و به انتظار حضرت بهاءالله ماند.

در صلاحیه که سر راه سلیمانیه و کرکوک است حاکم و محترمین شهر استقبال نمودند و در اربل چون روز ورود هیکل مبارک مصادف با عید قربان بود به افتخار ایشان و همراهان ضیافتی شایسته ترتیب دادند که در آن جواد خان کارگزار ایران نیز حضور داشت و بعد به موصل تشریف بردند و سه روز در آن جا متوقف شدند.


تلخیصی از کتب:🔽


عهد اعلی صفحه ۵۳۱:🔽

https://t.me/Bahainoorlibrary/2762


بهاءالله شمس حقیقت صفحه ۲۲۸:🔽

https://reference.bahai.org/fa/t/o/BKG/bkg-228.html#pg228


ویدیوی همراه با نام «روز دوازدهم رضوان» می باشد توضیحات ویدیو در لینک زیر:🔽

https://youtu.be/C70g9KGDYVs


https://t.me/Tolo_E_Carmel







No comments:

Post a Comment