در مناطق غرب ارومیه رئیس ایل شکاک بنام" اسمعیل آقا سمیتقو" کردستان را مستقل اعلام نموده بود و با سازمان کردستان مستقل در پاریس بنام (خوی بودن) ارتباط داشت. جهانبانی می نویسد: غائله سمکو در غرب برای کشور ایران بسیار وخیم بود زیرا صحبت از ایجاد کردستان مستقل به میان آمده بود و سمکو با جدیت مشغول جمع آوری قوا و اتحاد طوایف کرد بود و هنگامی که یاور ملک زاده را اسیر کرده بود به او گفته بود... ما اکراد چهارده میلیون نفر جمعیت هستیم از آرارات تا لرستان مسکن داریم و نمی خواهیم بیش از این زیر یوغ بندگی و اسارت زندگی کنیم
سمکو شکاک مرکز فرماندهی و عملیات خود را در قلعه مستحکم (چهریق) در نزدیکی مرزهای غربی ایران با ترکیه قرار داده بود.
چهریق در دامنه کوهی واقع است که از پای آن رودخانه زلاچای عبور می کند قلعه چهریق نیز در کرانه رودخانه بر روی سنگهای خارا عرض اندام می نمود و دست یافتن به قلعه از راه های صعب العبوری امکان پذیر بود. این قلعه شاهد فجایع بسیاری بوده و از فراز این قلعه بود که سمیتقو بسیاری از دشمنان خود را از جمله جهانگیر میرزا را به ته دره پرتاب نموده و گشته بود.
سمیتقو در ساختن محل سکونت خود سلیقه بسیار به خرج داده بود.
چندین بنای آجری برای کارکنان و کارمندان ادارات خود ساخته بود و عمارت مجلل از سنگ سیاه و سفید نیز در دست ساختمان بود که بنا بود استقلال کردستان از آنجا اعلام شود...! او گفته بود من این عمارت را بنا می کنم اما معلوم نیست بدست چه دولتی خراب خواهد شد.
در وسط محوطه قلعه چهریق استخر بزرگی ساخته شده بود و با لوله کشی از چشمه بزرگی آب بدانجا رسیده و فوران می کرد و مرغابی های عنقود در آن شنا می کردند و بالاخره باغی نیز ایجاد کرده بود که با بوته گلهای رنگارنگ مزین می شد. وقتی این جانب به چهریق رسیدم از زیبائی و طبیعت آنجا حیرت کرده و شیفته سلیقه سمیتقو شدم و دستور دادم که کلیه این محل را به همین صورت نگهداری نمایند ولی بعداً که فرماندهان ستون های نظامی و افسران ارشد جمع شدند بدون استثنا نظر دادند که این محل با تمام صفا و زیبائی که دارد آشیانه لاشخور شومی بوده است و باید ویران شود... صفحه 165 کتاب.
ملاحظه می فرمائید؛ آیا با ویران کردن کاخها و قلاع باستانی درد ما بهبود می یابد؟
eshir shikak
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=547650015316413&set=a.103562336391852.7899.100002142574691&type=1


No comments:
Post a Comment