Sunday, October 13, 2024

توماس ادیسون ، روزولت ، گراهام بل و دیانت بهائی

 Zia Jaberi

🍀🌿🍀


توماس ادیسون ، روزولت ، گراهام بل  و دیانت بهائی : 


ژولیت تامسون

 (Juliette Thomson ) 

در کتاب خود بنام  " عبدالبهاء "  مینویسد : روزولت رئیس جمهور آمریکا حضرت عبدالبهاء را  در ایامی که در شهر نیویورک بودند دعوت نمود  تا از تعالیم بهائی اطلاع یابد … پس از خاتمه آن جلسه که  با حضور عده ای  از رجال و دانشمندان آمریکا منعقد شده بود  همین که حضرت عبدالبهاء از کاخ سفید خارج می شدند  مخبرین جراید  دور ایشان را گرفته  سؤال کردند : 

منظور از مسافرت شما به آمریکا چیست ؟ حضرت عبدالبهاء پاسخ دادند : 

اسقرار صلح بین المللی در جهان .


در مدت اقامت ایشان در نیویورک الکساندر گراهام بل  دانشمند معروف  و مخترع تلفن او را  به منزل خود دعوت نموده تا در جلسه دانشمندان حاضر گردند . پس از اتمام جلسه  یکی از حضار  به مخبر  جریده نیویورک تایمز گفت : تعلیمات بهائی بدون هیچ شک  اقوام و ملل جهانرا  متحد خواهد نمود زیرا حقیقت کامل میباشد …". 

استانوود کوب ( Stanwood Cobb ) دانشمند آمریکائی ... در کتابی بنام " امنیت دنیای رو به زوال " مینویسد : " 

حضرت بهاءالله به سال ۱۸۶۷  از زندان عکا الواحی  به تمام سلاطین جهان  فرستاده  و آینده آنها را  اخبار کرد که قیام نمایند  و صلح بین المللی  و تمدن جهانی را تأسیس نمایند . در همین الواح لزوم  وجود سازمان ملل را اخبار فرموده اند … ویلسون رئیس جمهوری آمریکا که  مقدر شده بود مؤسس سازمان ملل باشد  این الواح را مورد مطالعه قرار داد  و برنامه صلحی که پیشنهاد نمود از روی آنها  تنظیم شده …".


آرتور کریستنسن ( Arthur Christensen ) مستشرق  و پرفسور فلسفه  در دانشگاه کپنهاک دانمارک و عضو فرهنگستان شاهی این کشور در کتاب " ایران قدیم و جدید " مینویسد :  " بهترین هدیه ای که ایران کنونی  به جامعه انسانی تقدیم نمود  دیانت بهائی است  که مؤسس آن  حضرت بهاءالله میباشد ".


رومن رولاند ( Romain Rolland ) بزرگترین نویسنده فرانسوی دارای جایزه نوبل سال ۱۹۱۶ که از مدافعین جدی و فعال صلح بوده است  در کتابی بنام " پیامبر بهائی "( i’La Prophete Baha ) مینویسد : 

" من زندگی  و فداکاری های حضرات باب و بهاءالله را برای جامعه بشریت  خوانده ام  و مستغرق دریای تعجب گردیده  به عظمت وجودشان  پی برده ام ".


ویلیامز جکسون (Williams Jackson ) دانشمند آمریکائی نویسنده کتاب " ایران گذشته و کنونی"


   The Ancient and New Persia 

در یک قسمت این کتاب نوشته : “ همانطور که ایران قدیم  زردشت  و مانی  و میترا را به جهان داد  ایران کنونی حضرت باب  و حضرت بهاءالله را  به جهانیان داده . گرچه دولت و ملت ایران  از روی جهالت حضرت باب را  تیر باران و بابیان را  به وضع فجیعی قتل عام نمودند  و حضرت بهاءالله را  تبعید و آواره کشورهای دیگر کردند  معذلک اکنون میلیونها نفر  در پنج قطعه عالم  به دین بهائی گرویده ... آیا این نفوذ کلام  دلیل بر حقانیت نیست ؟"


جرج فوت مور ( George Foot More ) فیلسوف و عالم الهیات آمریکائی که مدتها استاد دانشگاه هاروارد بوده  در کتابی بنام " تاریخ ادیان" مینویسد : 

" زرتشت در دینکرد  وعده داده بود  که ملکوت خدا  با دست عظمت و جلال بیهمتا در زمین مستقر خواهد شد . حضرت بهاءالله  در سال ۱۸۶۳ خود را  بنام رجعت زرتشت  به عالمیان معرفی نمود  و اظهار داشت که  مأموریتش استقرار ملکوت خدا بر زمین میباشد . دیانت بهائی  دینی است جهانی و طرفدارانش  از مخالفان  سر سخت جنگ  و بیسوادی  و فقر  و عقب افتادگی میباشند . بهائیان  برای استقرار صلح بین المللی  و با سواد کردن  بیسوادان  در کشورهای  در حال رشد زحمت بسیار میکشند . هر کجا بهائیان راه میابند  مدارس ابتدائی تأسیس مینمایند  و خواندن  و نوشتن را  به بومیان یاد می دهند …".

 

توماس ادیسون (Edison ) مخترع آمریکائی که در سال ۱۹۱۲ حضرت عبدالبهاء را  در نیویورک ملاقات نمود ، راجع  به این موضوع مینویسد : 

" ملاقات این شخص بزرگوار  به من فهماند که تمام اختراعاتی را که من  کرده ام بعلت وجود عبدالبهاء  در جهان  و بمنظور پیشرفت  و ترقی سریع  دیانت بهائی بوده است …".

🍀🌿🍀



No comments:

Post a Comment